Vrijheid en identiteit

Tue May 5 16:57:11 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Karst de Jong <karstdejong at YAHOO.CO.UK>,
>Orwell zei niet, maar schreef: "War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance
>is Strength" uit monde van BB.
                            ^^
 Ja, precies.

 Daarbij zij opgemerkt dat jouw 'BB' hierboven staat voor 'Big Brother'
 terwijl het heimelijk staat voor de leden van een vrijmetselaarsloge (en
 dat zal Orwell er ongetwijfeld mee bedoeld hebben).

>En het strijden hiertegen dat lijkt mij nu het principe om vanuit te gaan.

 Lijkt mij ook. Vandaar mijn opmerking dat men tegen datgene dat thans
 over 4 en 5 mei 2009 klinkt moet zijn. Want dat gaat *over iets anders* dan
 over datgene dat men denkt. We zijn dus in het geheel niet 'vrij' te mogen
 denken wat we willen. Ook vandaag niet - zo men wil: juist vandaag niet.

 Zolang BB kan bepalen wat wij denken, zijn we vrij 'om te denken wat we
 willen'. Van een keuze is beslist geen sprake - daarmee niet van vrijheid.
 Daarom refereerde ik naar Orwell.

 Ik zie dat Frans Timmermans (de man die op foto's zijn rechtermouw wat
 optrekt opdat de 'goede verstaander' zijn Gele polsbandje kan zien zitten)
 ook alweer een toespraak heeft gehouden in het kader van 5 mei.

 Zal wel geen toeval zijn.