Aanslag op de Koningin: 'Karst wilde wraak'

Sun May 3 10:05:35 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>De dader zou tot zijn wanhoopsdaad gekomen zijn nadat hij werd ontslagen als
>gevolg waarvan hij vandaag zijn huis uitmoest. Wellicht is hij slachtoffer
>van de crisis - terwijl de koningin de verpersoonlijking is van het systeem
>dat hiervoor verantwoordelijk zij

 Karst de Jong <karstdejong at YAHOO.CO.UK>, ietwat empathieloos (precies het
 probleem waar het hier zowaar om gaat),
>Meneer Fluks liegt weer eens. Hij moest helemaal zijn huis niet uit en had de
>huur ook netjes betaald. Hij had het gewoon opgezegd. Waarom, blijft gissen.

 Dat gissen hoeft niet langer - de Telegraaf, zojuist,
>In het Gelderse gaan geluiden op dat T. tot de waanzinnige actie is gedreven
>door de aanhef 'In naam der Koningin' boven bevelen die hij zou hebben
>ontvangen om zijn achterstallige huurpenningen te betalen.

 Dit is zo'n beetje wat ik opmerkte. De rest van het Telegraaf-artikel onder-
 bouwt het. De man is net zo goed slachtoffer en kwam tot zijn daad omdat de
 gemeenschap hem letterlijk in de kou liet staan: hij moest als thuisloze op
 straat gaan zwerven terwijl hij niets misdaan had om een dergelijk lot te
 verdienen. En dus pakte hij dezelfde maatschappij terug (dat laatste valt
 weliswaar niet goed te praten - iedereen is verantwoordelijk voor hoe men
 op iets reageert - maar het is wel een *reactie* op de harteloosheid van de
 overheid - die hem ook nog eens 'uit naam van de koningin' bedreigt louter
 vanwege de toestand waarin hij buiten z'n schuld om belandt is.

 Ik, eerder,
>Zolang de overheid niets doet om het leed van de crisis voor de burger te
>verzachten (...), zou dit soort zaken zich wel eens vaker kunnen gaan voort-
>doen.

 Zo is het maar net...
 Maar uiteraard leert de overheid niets van deze les. Ze zal ijzerenheinig
 doorgaan met het asociale wanbeleid dat ons land nu al tien jaar teistert.