Iraqgate: Balkenende lanceert nieuwe leugens - AIVD zou gefaald hebben

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Mar 29 08:34:45 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 29 maart 2009 01:05 heeft Henk Elegeert <hmje at home.nl> het volgende
geschreven:
> Op 28 maart 2009 23:57 heeft Henk Elegeert <hmje at home.nl> het volgende
> geschreven:

> http://www.telegraaf.nl/binnenland/3590625/__Journalisten_helpen_Davids_handje__.html?p=1,2
> "
> za 28 mrt 2009
> Onderzoeksjournalisten helpen Davids handje

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3591480/__Kamer_eist_duidelijkheid__.html
"
zo 29 mrt 2009

'Kabinet heeft heel wat uit te leggen!'
Kamer eist duidelijkheid
Van een onzer verslaggevers

DEN HAAG -  'Tot op de bodem uitzoeken!' Dat harde signaal geeft een
deel van de Tweede Kamer aan het kabinet-Balkenende, naar aanleiding
van de onthullingen in De Telegraaf van gisteren over de
twijfelachtige rol van de AIVD in de aanloop tot de invasie in Irak in
2003.

Uit de reportage bleek dat de AIVD het kabinet op het verkeerde been
heeft gezet, door informatie van buitenlandse geheime diensten
klakkeloos over te nemen.

"Ik begrijp dat we niet in alle landen zelf informatie kunnen
vergaren, maar als de informatie volledig van andere diensten komt
moet dat wel volstrekt duidelijk zijn. Het risico bestaat dat je als
regering in een tunnel terechtkomt, waarin iedereen zich op dezelfde
paar bronnen baseert," zegt VVD-leider Mark Rutte. Voor de liberalen
is de Telegraafreportage extra aanleiding om een parlementaire enquête
te willen. Die opvatting wordt gedeeld door Groenlinks, D66, SP en
PVV.

Uitleggen

"Het kabinet heeft heel wat uit te leggen", stelt PVV-leider Geert
Wilders. "Als dit soort informatie klopt is er nog meer reden om een
totaal onafhankelijk onderzoek te laten doen, de onderste steen moet
boven komen."

GroenLinks wil dat premier Balkenende al voor het spoeddebat van
aanstaande woensdag over de commissie-Davids schriftelijk opheldering
geeft. "Het verhaal is zo verontrustend, daar moet de
minister-president op reageren", aldus GroenLinks-Kamerlid Femke
Halsema. "Het is extra pijnlijk wanneer blijkt dat de informatie niet
klopt", constateert D66-leider Alexander Pechtold. SP-Kamerlid Harry
van Bommel is niet verrast.

"Men is gewoon te goedgelovig geweest, maar heeft dit nooit willen
erkennen", aldus Van Bommel. "Dit zet het hele onderzoek op scherp."
Ook ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob vindt dat het kabinet
'opheldering moet geven'. Regeringspartijen CDA en de PvdA vinden dat
de rol van de AIVD moet worden meegenomen in het Irak-onderzoek van de
commissie-Davids
"

De kleur van die muisjes op die beschuiten, kon je zo zien: daar was
iets mee!!? ;)

Henk Elegeert