Nuon verlaagt energierekening met 25 procent

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Mar 26 19:27:46 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 26 maart 2009 16:18 heeft Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar het ging in eerste instantie niet om de olieprijs, maar om het feit dat
> NUON de prijs met 25% verlaagt. Te laat, volgens sommigen, onder verwijzing
> naar de Belgen. Terwijl NUON een transparante afspraak over prijsvorming
> volgt, en terecht.

(Salvatore Adamo -) Vous permettez monsieur ([1964]), mare, hoeveel
betalen de Italianen nu dan voor onze aardgas? Moest die prijs
destijds niet (aan de olie) worden gekoppeld om aldus een hogere prijs
elders te kunnen bedingen, dus aan het buitenland voor ´onze´ aardgas?

Eén Europese markt, idd waar de Belgen er geen last hebben van zgn.
olieprijzen is ook minstens even opmerkelijk, als merkwaardig, toch?

Was die EU-markt nu maar een werkelijk open markt, dan zocht ik mij
nen Belgsche leverancier. :)

> De ontwikkeling van de olieprijs is een heel andere discussie. Eén ding is
> zeker: die is voor Nederland als zodanig een gegeven, want de uitkomst van
> een internationaal proces van vraag en aanbod.

Nederland kan die weer loskoppelen als het gas op is? Of pompen we nu
buitenlands gas de grond in om die vervolgens weer door te kunnen
verkopen, als ware het Nederlands?

> Dat in dat proces irrationele argumenten zitten, en dat er volop wordt
> gespeculeerd, is waar. Wat tot een absurde olieprijs leidde in het midden
> van 2008, maar nu weer tot een wat lage olieprijs in het licht van de te
> verwachten tekorten op middellange termijn.

Schommelingen die niet te verklaren zijn als gevolg van ontwikkelingen
in de markt, dus moeten ze anderzsinds tot stand gekomen zijn. De
vraag is, hoe?

> Op lange termijn tendeert de prijs altijd naar het bij de schaarste
> behorende niveau. Die schaarste groeit - (minder aanbod, meer vraag), en dat
> zal onherroepelijk leiden tot een geleidelijk stijgende energieprijs.

Leveren wij nog aan het buiteland, en zo ja tegen welke (gestegen) prijzen?

> Totdat
> we meer duurzame bronnen op grote schaal kunnen inzetten, maar dat duurt
> zeker nog 40 jaar. En dan nog met inbegrip van kernenergie...

Afschuwelijk om weer een schaarse grondstof in te willen zetten. Je
zou haast denken dat er opzet in het spel is.

We hebben een zee voor onze kust liggen die middels eb en vloed
waarschijnlijk zoveel stroom levert dat het onnozele luchtje scheppen
met molentjes er bij in het niet valt ...

Daarnaast, die paar rivieren die we hebben voeren dusdanig veel water
af dat ook dat weleens meer dan voldoende zou kunnen zijn ...

Henk Elegeert