Java update nodig op PC?

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Mar 26 07:06:07 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Controleer hier uw versie van JAVA
http://www.java.com/nl/download/installed.jsp

http://www.waarschuwingsdienst.nl/render.html?it=1925
(Dit is een gratis dienst van de Nederlandse overheid.
Waarschuwingsdienst.nl is een bron van informatie over veilig internetten
en geeft voorlichting en adviezen over computerbeveiliging. Daarnaast
waarschuwt deze dienst tegen computervirussen, wormen en
beveiligingslekken in software.)

Korte omschrijving
Sun heeft een nieuwe versie van Java beschikbaar gesteld waarmee meerdere
ernstige kwetsbaarheden worden verholpen. Veel webbrowsers gebruiken de
Java Runtime Environment (JRE) om interactieve programma's (zoals
spelletjes) in webpagina's weer te geven. JRE wordt niet standaard
meegeleverd met uw besturingssysteem, maar handmatig geïnstalleerd door de
computergebruiker zelf.

Wat kan er gebeuren?
Wanneer kwaadwillenden misbruik weten te maken van de kwetsbaarheden, kan
dit tot gevolg hebben dat:

    * kwaadwillenden controle over uw computer krijgen
    * gevoelige informatie in handen van kwaadwillenden komt
    * er belangrijke informatie op uw computer verloren gaat

Kwaadwillenden kunnen deze kwetsbaarheden onder andere via websites die u
bezoekt misbruiken.

Hoe weet ik of mijn computer kwetsbaar is?
Onderstaand vindt u een overzicht van kwetsbare versies:

    * JRE 6 versies vóór update 13
    * JRE 5.0 versies vóór update 18
    * JRE 1.4.x versies vóór versie 1.4.2 update 20