Crisismanagement: Angst-o-meter en CPB-cijfers

Sun Mar 22 10:07:32 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Recentelijk postte ik hier de URL van de 'angst-o-meter' van D66 (moeten we
bang zijn of zijn we juist onnodig bang - dat is me even nog niet duidelijk),
   http://www.d66.nl/9359200/v/angstometer.html
Op,
   http://www.depers.nl/economie/293699/Traagheid-kabinet-kost-al-miljard.html
staat,
   Aanleiding voor D66 waren uitspraken van CDA-fractievoorzitter Pieter
   van Geel die op dag drie van de coalitieonderhandelingen waarschuwde dat
   de staatsschuld in 2010 met 100 miljoen euro (1000 euro per seconde)
   oploopt als er niets wordt gedaan. Sinds die uitspraak is volgens D66 de
   staatsschuld al met 1 miljard euro opgelopen.
Op,
   http://www.nrc.nl/binnenland/article2188864.ece
staat over de uitspraken van Van Geel,
   Die had het beraad op scherp gezet door vlak ervoor voor de camera's
   voor te rekenen dat als het kabinet niets doet de staatsschuld volgend
   jaar met ongeveer 100 miljoen euro per dag toeneemt. 'Dat is duizend
   euro per seconde', aldus Van Geel. Zijn rekensom is gebaseerd op de
   aanname van het Centraal Planbureau dat bij ongewijzigd beleid in 2010
   een begrotingstekort van ongeveer EUR 33 mrd ontstaat.

Uitgaande van 1000 EU/s, vindt men 86 miljoen/dag en 32 miljard/jaar. Dat
zal de berekening wel zijn. Vraag is of het *waar* is. De tekst waar het
allemaal om gaat, staat hier,
   http://www.cpb.nl/nl/news/2009_12.html
   http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/cep/2009/pdf/samenvatting.pdf

Hierin komen de cijfers niet expliciet voor. Impliciet wellicht wel - dan
moet men de relatieve stijging van de staatschuld in procenten BBP/jaar
omrekenen naar de gemiddelde absolute stijging/seconde. Het zou wel leuk
zijn om die cijfers bij de angst-o-meter van D66 te zien. Moet een klei-
nigheidje zijn. Als ik m'n best doe vind ik die cijfers ook wel maar er
is ongetwijfeld iemand die ze even uit z'n mouw kan schudden. (De aap mag
er in blijven).

Nu is de ene procent op een bepaald moment niet gelijk aan de andere
procent op een ander tijdstip. Maar minstens zo belangrijk is dat er niet
bijstaat waar al die toekomstige procenten zoal vandaan komen. Oftewel:
zegt dit allemaal wel iets ? Of betreft het louter het zoveelste Gele
trucje (ik zie onrustbarend veel Geel bij het CPB) ? Waar is de inhoud ?

Neemt niet weg dat die angst-o-meter gewoon leuk is. De javascript alleen
al zit aardig in elkaar. Zet de computerkalender een stukkie terug en we
zijn zelfs al uit de sores...    :-)