Het Turkse toestel zweefde al bij het Noordzeekanaal

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Tue Mar 3 16:51:37 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je kiest volgens mij al behoorlijk stelling, je stelt namelijk ´Verschil
is...´ en voor het geval je het niet weet ..., die KLM piloot op de
Canarische eilanden toendertijd was de meest seniore piloot.

En ik heb het zelf meegemaakt op vliegveld Ikeja in Nigeria, stond toen
net te praten met de werktuigkundige van de KLM, dat het KLM toestel (DC9
was het dacht ik) nogal speels vertrok en een zodanig scherpe bocht nam
dat de rechtervleugel (zie het nog voor me namelijk) maar een paar meter
boven de grond kwam.
De bevriende werktuigkundige verschoot letterlijk van kleur.

Groet / Cees

Dit zegt het cabinepersoneel van de KLM er over Turks toestel:
DRIEBERGEN - Niet alleen technici, rechercheurs, politieagenten en
wetenschappers nemen het vliegtuigongeluk op Schiphol onder de loep. In
het team van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn ook
cabinepersoneelsleden opgenomen. Dat meldt voorzitter Ton Scherrenberg van
de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) aan Luchtvaartnieuws.nl.

"Op verzoek van de onderzoeksraad heeft het VNC een aantal
cabinepersoneelsleden opgeleid om deel te nemen aan onderzoeken", aldus
Scherrenberg. "Ze zijn ook bij dit onderzoek betrokken en denken
bijvoorbeeld mee over de vraag wat het cabinepersoneel in het verongelukte
vliegtuig nog heeft kunnen uitrichten."

Scherrenberg, zelf een ervaren purser bij KLM, weet niet of in de Boeing
737 stewards of stewardessen zijn omgekomen. Ook valt volgens hem moeilijk
te zeggen of het cabinepersoneel in het rampvliegtuig na de crash
passagiers heeft kunnen helpen. "Twee collega’s moeten in ieder geval
achterin hebben gezeten en juist daar is het staartstuk afgebroken. Dus
deze cabin attendants hebben in ieder geval niets voor de passagiers
kunnen betekenen, want het staartstuk lag los van de rest van de romp."

Cabinepersoneelsleden ondergaan jaarlijks trainingen om voorbereid te zijn
op noodsituaties. Maar een situatie zoals met het vliegtuig van Turkish
Airlines is niet na te bootsen, erkent ook Scherrenberg. "Er zijn met een
simulator allerlei oefeningen te doen en bewegingen na te bootsen. Zelfs
hard remmen en harde klappen zijn na te bootsen. Maar een oefening met een
vliegtuig dat in een aantal stukken breekt, heb ik nog niet meegemaakt."

Windrichting
Wat cabinepersoneel bij een crash moet doen, is allemaal vastgelegd, aldus
Scherrenberg. "Eerst moeten de passagiers uit het verongelukte toestel
worden geëvacueerd en naar een plek op veilige afstand van het vliegtuig
worden gebracht. Er wordt ons geleerd om in zo'n geval tegen de wind in te
lopen, want als het toestel in brand vliegt zou je hinder kunnen
ondervinden van vuur en rook als je met de windrichting mee loopt."

De leden van het cabinepersoneel moeten ook in de gaten houden of niemand
in shocktoestand van de rampplek wegloopt. "In het verleden zijn na een
vliegtuigcrash passagiers wel eens tientallen kilometers van de rampplek
terug gevonden", zegt de VNC-voorzitter. "Als de berichten in de pers
juist zijn is dat afgelopen woensdag ook gebeurd. Een van de passagiers
uit het verongelukte toestel is in shocktoestand in het centrum van
Amsterdam teruggevonden."

Een andere taak van de stewards en stewardessen is het toepassen van
eerste hulp. Bovendien moet het cabinepersoneel zorgen voor een tijdelijke
schuilplaats als hulp van buitenaf niet direct mogelijk is. Dat kan
bijvoorbeeld met behulp van de glijbanen die in noodsituaties worden
gebruikt.

Scherrenberg zegt nog steeds verbaasd te zijn dat er gezien de aard van de
crash woensdag relatief zo weinig doden zijn gevallen. "De inzittenden
moeten toch een enorme klap op de grond hebben gemaakt."