Balkenende blijkt verzonnen

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jun 26 04:20:44 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En toen?

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens Henk
Elegeert
Verzonden: woensdag 24 juni 2009 11:27
Aan: Discussielijst over D66
Onderwerp: FYI: Balkenende blijkt verzonnen

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Balkenende blijkt verzonnen Acteur leidt sinds 8 jaar dubbelleven Door
Diederik
Smit <http://www.speld.nl/?s=Diederik%20Smit> | 12 juni 2009 |
Binnenland<http://www.speld.nl/archief/binnenland/>

[image: jpb-cremer]

Premier Jan Peter Balkenende bestaat niet. In werkelijkheid gaat het om de
acteur Leo Cramer. Tot deze opmerkelijke conclusie komt de commissie Davids,
die onderzoek doet naar de besluitvorming rond de inval in Troje. De
commissie trof geheime AIVD-verslagen aan, waaruit ontegenzeggelijk blijkt
dat de premier een van A tot Z verzonnen personage is.

“Het begon heel onschuldig’ aldus Cramer, “op verjaardagen deed ik vaak
typetjes, waaronder ook Jantje Balkenende. Dan had ik altijd wat oneliners
paraat, bijvoorbeeld: ‘Ik ben blij dat u die vraag stelt want als het nu
gaat om respect voor elkaar dan zeg ik van je hebt het wel over mensen en
dan kan het niet zo zijn dat mensen weglopen voor hun
verantwoordelijkheid’.’ Mensen zeiden toen al dat het personage van
Balkenende de ideale CDA-politicus zou zijn.’

Cramer vertelt dat het acht jaar geleden ‘een beetje uit de hand begon te
lopen’. “Bij wijze van studentengrap zijn we toen de fractiekamer van het
CDA binnengedrongen. Niemand had het door, dus keken we hoe ver we konden
gaan. Op donderdagen deed ik dan dat brilletje op en ik ging naar de
fractievergaderingen. Dat ging wekenlang goed, tot ik ineens verkozen werd
tot politiek leider.”

Vanaf dat moment begon volgens de acteur ‘de adrenaline zijn verslavende
werking te verrichten’.  “Het was even schrikken natuurlijk, maar de kick
die het gaf was met geen pen te beschrijven. We gingen door, in de
veronderstelling dat de kiezer het wel door zou hebben.”

Leo Cramer en zijn regisseur Ruut Weismann hadden op dat moment nog geen
idee waar ze aan begonnen waren. “Ik groeide in mijn rol, probeerde steeds
iets belachelijker over te komen. We vonden het stiekem best grappig, tot we
de verkiezingen wonnen. Vanaf toen was er geen weg meer terug. Gelukkig
mocht ik zelf mijn kabinet formeren en ik besloot zo veel mogelijk labiele
figuren bij elkaar te brengen, opdat het zo snel mogelijk zou vallen. Het
plan was om vervolgens de verkiezingen te verliezen, zodat ik mijn eigen
leven weer op zou kunnen pakken.”

Het liep anders. Tot ieders verbazing won Balkenende opnieuw de verkiezingen
en voor Leo Cramer zat er niets anders op dan in zijn rol te blijven en een
nieuw kabinet samen te stellen. “In de jaren daarna heb ik er alles aan
gedaan om mijn ongeloofwaardigheid te bewijzen, maar niets hielp. Steeds als
we een kabinet om zeep hielpen, wonnen we toch weer de verkiezingen. Het
werd duidelijk dat ik echt aan dit personage vastzat.”

Voor regisseur Ruut Weismann was het belangrijk dat het typetje niet te veel
ontwikkeling doormaakte. “Dit houd je alleen vol als je vanuit een archetype
werkt. We proberen dus elke vorm van diepgang te vermijden, het moest een
flat character blijven. Dat is goed gelukt. Die fascinatie voor sportauto’s
past daar ook goed bij. Zelf heeft Leo daar helemaal niets mee, maar we
willen gewoon een coherent beeld creëren.”

Nu zijn ware identiteit bekend is, hoopt Cramer zo spoedig mogelijk zijn
normale leven te kunnen hervatten. “Ik kan weer vooruit kijken, tijd geven
aan mijn gezin, hobby’s en reizen. Ook voor het land is het beter dat er
straks weer een daadwerkelijke premier komt.”

*De echte naam van Leo Cramer is om privacyredenen gefingeerd. In
werkelijkheid gaat het om Leo Kramer. (Met een K.)*

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: