Raad van State: school mag homoleraar wegsturen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jun 20 08:01:50 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 18 juni 2009 12:19 schreef Henk Elegeert <hmje at home.nl> het volgende:

> Kerk en Staat (Ierland), zien misbruik van
>
> Zoals je weet kots ik ook van dat soort politiek. Net als Dawkins hoop
>

> Daar schort het nu juist aan. Balkenende was duidelijk op de
> EO-Jongerendag. Dat de Minister President zich dan ook onthoud van dergelijk
> commentaar ... in plaats daarvan gedraagd hij zich opnieuw als de Minister
> Predikant van de gr/christenen die slechts voor dit smaldeel de
> hoofdbestuurder wenst te zijn.
>
> Ook andere signalen zoals jeugd welzijnswerk vertoont in toenemende mate de
> invloed van gr/christelijke moraal en vooral vormgeving van systemen.

"
Ontucht in de kerk - 21 juni 2009
<http://zembla.vara.nl/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2Fontucht_glasinlood.jpg&width=500m&height=500&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22background%3A%23FFF%3Bmargin%3A0%3Bpadding%3A0%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose%28%29%3B%22%3E%20%7C%20%3C%2Fa%3E&md5=cd8750b00b4d88b652f74b5df140af1c>

Een priester uit Rijpwetering verkrachtte meermalen een minderjarig meisje
en wordt veroordeeld, maar mag zich nog steeds priester noemen. Een dominee
uit Eindhoven heeft seks met een psychiatrische patiënt en wordt
overgeplaatst, maar niet ontslagen.

Twee voorbeelden van seksueel misbruik waarbij ambtsdragers uit de kerk
betrokken zijn. In Nederland worden per jaar bij de kerken ruim veertig
meldingen gedaan door slachtoffers van seksueel misbruik. In verschillende
landen moet de kerk overgaan tot het betalen van grote bedragen aan
slachtoffers, in Nederland probeert de kerk zoveel mogelijk te zwijgen.

*ZEMBLA: ‘Ontucht in de kerk’, op zondag 21 juni 2009 om 21.45 uur bij de
VARA/NPS op Nederland 2.*

Vooral kwetsbare gelovigen zijn het slachtoffer. Annet was zo’n kwetsbare
vrouw die haar predikant om hulp vroeg. Het begon met troosten, met praten
en liep uiteindelijk uit op seksuele handelingen. Annet: “Als ik vroeg
waarom hij dat deed, zei hij omdat hij me wilde leren dat aanraking en
seksualiteit ook fijn kon zijn. Aan het eind van zo’n gesprek, zei ik altijd
dat hij niet weer hoefde te komen, maar als hij dan wegging, dacht ik: "Dan
heb ik ook niemand meer om mee te praten".
*
Tweede kans*
Volgens de Nederlandse kerken is alles goed geregeld. Maar slachtoffers van
seksueel misbruik durven nauwelijks over hun ervaringen te praten en voor de
kerkelijke daders worden vaak de begrippen vergeving en tweede kans uit de
kast gehaald.

Slachtoffer Hans: “Christenen hebben een wasautomaat en daar gooien ze al
hun zonden in en het wasprogramma heet vergeving. Dan komt alles er weer wit
uit.”

*Moeilijk te geloven*
Als de dominee of priesters seksuele grenzen overschrijden, kunnen andere
kerkgangers dat maar moeilijk geloven. In 2002 wordt tegen een dominee uit
Eindhoven een klacht ingediend. De dominee maakt misbruik van een
psychiatrische patiënt die hulp bij hem zocht. Tot ongeloof van het
slachtoffer en haar omgeving wordt de dominee niet ontslagen maar
overgeplaatst. De kerkgemeenschap kiest de kant van de dominee en het
slachtoffer en haar familie worden uitgesloten van de kerkgemeenschap.

De affaire Rolduc begin jaren ’90 brengt voor het eerst aan het licht dat
ook in de Nederlandse katholieke kerk misstanden plaatsvinden. Een
priesterstudent wordt onder druk gezet door een invloedrijke conrector om
een seksuele relatie aan te gaan. Na jaren klapt de priesterstudent uit de
school omdat hij de situatie niet meer aankan. De conrector wordt met
ziekteverlof gestuurd. ZEMBLA ontdekte dat hij al jaren als priester in
Duitsland werkt.

Na deze affaire, komen slechts enkele zaken aan het licht. De meeste zaken
worden intern afgehandeld mede dankzij de klachteninstellingen die de kerken
sinds halverwege jaren ’90 hebben opgericht.

*Kerk beschermen tegen aansprakelijkheid*
De katholieke kerk scherpte in 2007 de regels aan voor haar
klachteninstelling, Hulp en Recht. Dit was aanleiding voor de voltallige
onafhankelijke commissie die de klachten van katholieke slachtoffers
behandelden, om op te stappen, hetgeen door de katholieke kerk werd
stilgehouden. Voormalig voorzitter Y. van Kuijck in ZEMBLA: “De commissie
kreeg de indruk dat het veel belangrijker werd om ook de kerk te beschermen
tegen allerlei aansprakelijkheidsrisico’s. Daardoor stond de positie van het
slachtoffer niet meer centraal en dat was toch het uitgangspunt.”

Volgens P. Nissen, hoogleraar cultuurgeschiedenis van het christendom van de
universiteit Tilburg, worden zelden tot nooit priesters uit het ambt gezet.
Strenge straffen zijn uitzondering. Nissen: “Ik ken meer voorbeelden van
priesters die geschorst zijn en na een tijdje in kerkelijke functies en
zelfs weer pastoraal werk kunnen doen, zelfs met jongeren”.

*Het IKON Pastoraat is maandagmorgen 22 juni vanaf 9.00 uur beschikbaar in
verband met de opvang van reacties naar aanleiding van deze uitzending.*
*tel: 035 - 621 55 55
email: pastoraat at ikon.nl
adres: postbus 10009, 1201 DA  Hilversum*

"

Deze laatste is niet echt de eerst waar ik aan zou denken, maar zo verknipt
is dit land waarschijnlijk al, of misschien wel ´nog steeds´.

Deze huidige overheid wenst (zoals we al zagen) - aangemoedigd vanuit
Tilburg(/Eerste Kamer) / Apeldoorn - op nieuw weer meer zaken te gaan doen
met dergelijke instellingen.

Waar moeten die kinderen heen als heen ´mis´ gaat? Ook de decentrale
overheden kunnen doen en laten wat ze willen zonder dat daarop in te grijpen
is. De decentralisatie is doorgeschoten en lokale overheden kunnen nog beter
dan de centrale overheid in hun nepotisme de miskleuners in 'bescherming'
nemen.

Sterker nog, ze zouden juist daar hun beklag moeten gaan doen bij wie ze het
meest in de maling zijn genomen !!

Enfin: we doen het (de mislukkingen van eerder = vergeten) nog maar eens
dunnetjes over ?

Ook de grondgedachten achter de huidige WMO dragen deze ´ziekte´kiemen in
zich mee.

Henk Elegeert