PVV sluit elke invloed uit - was: Premier sluit PVV zo goed als uit

Sat Jun 6 21:44:44 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoe dat kan?

Er bestaat zelfs in Nederland geen partijocratie, wel de claim van zogenaamd
democratische partijen, dat zij en hun besturen of congresgangers of soms
meer leden het alleenrecht hebben voor anderen te bepalen, zelfs voor ruim
direct gekozenen, zelfs die meer dan een zetel aan stemmen haalden, wie zich
met elkaar kandideren, in welke volgorde ingeval weer alleen de lijsttrekker
en eerste vrouw direct gekozen worden (met minstens een kwart van de
kiesdeler (1/4 zetel aan stemmen). Immers elke kandidaat met minder dan een
kwart zetel wordt indirect gekozen in de lijstvolgorde.

Wilders c.s. hebben onderling uitgemaakt in welke volgorde ze zich met
elkaar kandideren. Ik ben benieuwd overigens of meer PVV-kandidaten zich
direct gekozen weten, bij de oude partijen is dat bijna nooit het geval.
Wilders c.s. zijn uiterst democratisch, de kiezers bepalen wie er worden
gekozen. Bij volgende verkiezingen bepalen gekozenen en gelijkgestemden weer
onderling of ze zich gezamenlijk (her)kandideren. Wie precies het recht
heeft op het gebruik van de lijstnaam weet ik niet, de lijsttrekker of
degene die de lijstnaam gedeponeerd heeft.
Dat de PVV geen subsidie krijgt en zogenaamd democratische verenigingen wel,
die zich hinderlijktussen kiezers en gekozenen opstellen, is overigens
hezien het voorgaande ook een slechte zaak: alle door kiezers gekozenen
horen hetzelfde recht te hebben op belastingsteun van hun kiezers.

Overigens heeft de PVV precies hetzelfde programma als D66 als het om
directe democratie gaat. Helaas laat Pechtold in het D66-programma opnemen
dat de Nederlandse cultuur niet bestaat (en dus dan geen enkele cultuur, en
cultuur niet in het algemeen, maar dat terzijde), opdat Wilders hemnet als
GL uitsluit tot gezamenlijke regeringsvorming. Kennelijk bepaalt hij dat
alleen, althans zo zei hij het wel in het debat na de verkiezingen.
De kans om het stelsel nu eens eindelijk op te kunnen blazen dankzij alle
kiezers die ons ondemocratisch functionerende land en hufterige overheid nu
eindelijk eens willen moderniseren, wordt door Pechtold vooralsnog
geblokkeerd, want niet alle andere regeringskandidaten zullen onder het oude
bestel het program van winnaars D66 en PVV tot radicale democratisering van
ons land opnemen in een regeerakkoord.

Pechtold maakt dezelfde fout als PvdA en VVD tot 1994: elkaar uitsluiten en
onder het juk van een ander (CDA steeds) toch schikken tot een regeerakkoord
met realisatie van de punten van de demagogisch groot gemaakte tegenstander.
Zou er een Van Mierlo tussen D66 en PVV, als nieuwe groten, opstaan, met de
wipmacht om hen te dwingen samen te werken om ons land te democratiseren
i.p.v. elkaar te verketteren (sorry i.p.v. D66 de PVV te laten verketteren)?

Fritz van Rikxoort