Netwerk uitzending a.s. dinsdag over pedofielen?

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Jun 6 19:56:12 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kennelijk komt Netwerk met een uitzending a.s. dinsdag.
Nederlandse én Belgische website met indicaties waar 'verdachte
pedofielen' wonen.
Belgische justitie heeft Belgische website al geblokkeerd.

Goede bedoelingen, maar verkeerde uitvoering denk ik.
Gefrustreerd door kennelijk onvermogen justitie dit groots aan te pakken?

Groet / Cees

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid837420/nederlandse-pedojager-komt-dinsdag-met-schokkende-onthullingen.aspx
  07:45  De Nederlandse ‘pedojager’ Chris Hölsken heeft al veel ophef
gemaakt met zijn onlineacties tegen veroordeelde kinderverkrachters.
Vanaf dinsdag zet de man ook verdachten online.

Midden april liet Hölsken al een bommetje vallen: dertien veroordeelde
Belgische pedo- fielen werden met naam en toenaam, soms met foto, adres
en/of andere (misdaad)info aan zijn schandpaal genageld. De zelfverklaarde
pedojager had daarvoor een omwegconstructie op het internet opgezet - een
nieuwe website met een Nederlands en Belgisch luik opereerde vanuit het
buitenland.
Missie

Daarvóór werden Belgische veroordeelde pedoseksuelen alleen op een kaart
binnen een straal van 500 meter gesignaleerd. Dat systeem wil Hölsken nu
opnieuw invoeren, maar dan voor onveroordeelde pedofielen. “We zullen
verdachten met voornaam en eerste letter van de familienaam binnen een
straal van 500 meter van hun woonplaats aanduiden”, zegt hij.

“Familieleden en buren kunnen zulke personen bij ons melden.” Daarmee gaat
Hölsken, ooit zelf slachtoffer, weer een stap verder in zijn ‘missie’. Het
Nederlandse programma ‘Netwerk’ (Nederland 2) zal dinsdag een reportage
rond het nieuwe project van Hölsken uitzenden. “Het zal schokkend zijn in
Nederland als in België”, belooft Hölsken.
Caravan

Hölsken leeft ondergedoken in een caravan. De Nederlander heeft naar eigen
zeggen al talloze doodsbedreigingen gekregen, en kondigde een tijdje
geleden aan in ons land een klacht tegen onbekenden in te dienen. Dat
heeft hij niet gedaan.“Ik ben bang dat ik dan een tijdje vastgehouden
word.”

Het federaal parket is niet onder de indruk van de nieuwe actie van Chris
Hölsken. “Laat hem maar doen”, reageert woordvoerster Lieve Pellens. “Het
is niet de moeite om hier op in te gaan.” Het strafonderzoek naar Hölsken,
dat in maart werd geopend, loopt nog steeds. In april heeft het federale
parket alvast de toegang tot Hölskens beruchte pedowebsite geblokkeerd -
de eerste keer dat zo’n verregaande maatregel werd genomen. “We beseffen
dat het bijna censuur is”, zei Pellens toen.

“Maar het is belangrijk dat we met dergelijke foute initiatieven korte
metten maken.” Hölsken volhardt intussen in zijn ‘mij kunnen ze niks
maken’-houding. Maar volgens Pellens is wat hij doet wel degelijk
strafbaar.