Nieuwe athe ïsten willen genezen van het virus dat g odsdienst heet, WasRe: Garmanbozia: Atheistisch manifest

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jun 2 09:41:16 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/dossiers/atheisme/article2772827.ece
"
 Nieuwe atheïsten willen genezen van het virus dat godsdienst heet

Amsterdam –- Vandaag presenteren ’polemische atheïsten’ in Utrecht het
’Nieuw Atheïsme’. Tijdens de atheïsmedag betogen atheïsten als
filosoof Paul Cliteur en de Vlaming Dirk Verhofstadt dat dat meer dan
een leus is. Initiatiefnemer van de atheïsmecampagne, Floris van den
Berg, brengt een pamflet uit: ’Hoe komen we van religie af?’.

Atheïsten laten de laatste tijd georganiseerd van zich horen met bus-
en reclamecampagnes door heel Europa. Ook in Nederland stond een bord
langs de A4 en hangen posters met de tekst ’Er is waarschijnlijk geen
God, durf zelf te denken’.

Atheïsme moet van zijn slechte naam afkomen, is het idee achter de
campagne met als bekendste aanjager de Britse evolutiebioloog Richard
Dawkins. En we moeten worden verlost van de inmenging van religie in
het onderwijs, de politiek en ethiek. Het voorstel van D66, SP en VVD
om het verbod op godslastering te schrappen, zou de ’nieuwe atheïsten’
tevreden stemmen.

Filosoof Floris van den Berg gaat in zijn pamflet nog een stapje
verder. „Als religie onwaar en verderfelijk is, zoals uit de analyses
van de nieuwe atheïsten blijkt, dan moeten we kijken hoe we er van af
komen.”

In zijn pamflet noemt hij religie een virus, en kijkt hoe mensen het
beste van ’deze ziekte genezen’ kunnen worden. De overheid moet voor
religie net als voor roken een ontmoedigingsbeleid voeren.

Met dit atheïsme zal hij niet veel mensen aan zijn zijde vinden, denkt
Joep de Hart, onderzoeker bij het Sociaal Cultureel Planbureau.
Atheïsten zijn altijd een kleine groep geweest. Tot de jaren negentig
noemde tien procent van de Nederlanders zich atheïst, nu is dat licht
gestegen tot veertien procent. Hoewel het aantal mensen dat zich tot
een klassiek geloof rekent afneemt, betekent het niet dat men massaal
atheïst wordt. „Verreweg de meeste mensen blijven zichzelf religieus
noemen. Ze onderschrijven geen klassiek godsgeloof, maar herkennen
zich nog minder in fundamenteel atheïsme”, aldus De Hart. Wereldwijd
is er juist een trend van toename van religiositeit.
"

Vreemde reactie toch als je weet/bedenkt dat god - of wat daar voor
door moet -  niet bestaat.

Een Minister President voor alle Nederlanders i.p.v. een - met een
zendelingedrang/-dwang behepte - Minister Predikant zou al een flinke
verbetering zijn.

Henk Elegeert

Op 30 mei 2009 01:43 heeft Henk Elegeert <hmje at home.nl> het volgende geschreven: