China dust cloud circled globe in 13 days

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jul 22 06:16:00 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 21 juli 2009 14:59 schreef Cees Binkhorst (ceesbink at xs4all.nl) het volgende:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dit is een kip-ei redenering ;)

Uiteraard, men moet ergens beginnen. :)

Zo beginnen sommigen bij het kapitalisme, anderen (minder spraakzaam,
wel meer totalitair) bij het -in hun ogen- indrukwekkende en
'spraakmakende' communisme. ;)

Zo zijn de Chinezen sinds de invoering van het kapitalisme (Chinese:
lees communistische) stijl, kortom met heel veel slachtoffers) aldaar
er - desondanks - behoorlijk op vooruit gegaan, wat dan op zijn beurt
weer bij draagt aan het broeikaseffect. (zie link verderop)

Het ijzer is bevorderlijk (grappig, welk rol zou het precies spelen?
'Transport/uitwisseling' van zuurstof zoals in ons bloed(?) voor de
algengroei, wat dan weer helpt tegen het broeikasprobleem, wel
veroorzaakt door de mens.

> In elk 'ruimer' water zit (behoort te zitten) vis.
> Algen staan aan het begin van de kringloop, waarin vis een onderdeel is.

Als je het hebt over de voedselketen idd, maar welke processen zijn
verantwoordelijk voor de algen groei? IJzer zagen we, speelt een rol.
De hoeveelheid/concentratie CO2 in de lucht, de conditie van het water
(wel zout), licht maar welke golf/deeltje, in welke rol of mate ?
Kortom Cees, als het gaat om hun rol in de klimaatbeheersing zouden
algen daarin ook het sluitstuk kunnen vormen?

> En voor de goede orde, er is nauwelijks iets aan die stofwolken te doen.
> Woestijnen onstaan buiten de mens om, door klimaatwisselingen.

Nou ja, daarover zijn de meningen verdeeld, Cees. Het broeikasprobleem
wordt ook genoemd als de bron.

> Die klimaatwisselingen ontstaan weer door grote veranderingen in
> waterstromen (brengen veranderingen aan in de verdeling van warmte -en
> daardoor vocht- op de aarde).

Ook, uiteraard. Maar hoe vast te stellen dat het om
klimaat-(natuurlijk) dan wel broeikas (menselijke) oorsprong gaat,
Cees?

> Dus b.v. verdergaande ontbossing in het Amazone-gebied, zal tot gevolg
> hebben dat de regen daar afneemt.

En de concentratie CO2 toeneemt/beter: door ontbossing niet meer
verder afneemt. En erger: dus ook geen zuurstof meer vrij maakt.

> Dit heeft tot gevolg dat uitstroom Amazone af zal nemen.

De water uitstroom, neem ik aan?

> En dit zorgt dan weer voor afname warme golfstroom naar Caribisch gebied
> en Europa.
> Met als gevolg dat Europa 'iets' kouder wordt.

Niet zo erg. Vooral de luchtvochtigheid mag wat mij betreft omlaag. Ik
begrijp  dat we daar middels het kappen van bomen wel wat aan kunnen
doen.

> Volgens schattende berekeningen komt in Europa ong. 20% van de warmte uit
> de warme golfstroom.
>
> De vervuiling waar jij het over hebt, is iets anders dan de vervuiling
> waar ik het over had.

Is het een niet tevens ook het gevolg van het andere? De oprukkende
woestijngebieden vinden toch plaats als gevolg van menselijk
ingrijpen?!

> Ik had het over de vervuiling in de Gele Zee, jij benoemt de stofwolk als
> vervuiling.

Cees, wat is het verschil dan?
http://www.keesfloor.nl/artikelen/weer/china/index.htm

> In die stofwolk zou minimaal 5% ijzer zitten.
> Op andere plekken zijn experimenten gedaan met kunstmatig ijzer
> verspreiden om de algengroei te bevorderen.

Zijn er rapporten over geschreven, dat jij weet? Waar hebben die
experimenten plaatsgevonden?

Henk Elegeert