Garmanbozia: Comparatieve analyse bronnen

Wed Jul 8 12:24:21 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Ik, eerder deze week,
> Binnenkort gaan we verder, hoor. Ik heb een vergelijkende analyse tussen
> de bronnen gemaakt die ik gebruikt heb. Best aardig, al zeg ik het zelf.
> In hoeverre alles relevant is voor D66 (of voor de politiek in het
> algemeen) is een geheel andere zaak...

  Zie hieronder...

  'De Matrix' heb ik meer ter controle gebruikt en niet zozeer om Geel te
  doorzien. Enfin, kijk zelf maar... Het onderstaande schema is goed voor
  menig Geel D66-programma, vrees ik.

  Marc Fluks, Amsterdam

Comparatieve analyse bronnen

Alchimie
--------------+-------------------------------------------------------
Onderwerp     | Bronnen (zie onder voor referenties)
--------------+------------+--------------+------------+--------------
Astrologie/   | The Matrix | The Prisoner | Twin Peaks | 1984
Mythologie    |            |              |            |
--------------+------------+--------------+------------+--------------
Zonsverduiste-| Online     | Ontslag      | Ring/Moord | Doublethink
ring          |            |              |            |
God/Zon       | Power      | Prisoner     | Van Horn   | Licht/Zon
Ragnarok      | Matrix-III/| Once upon a  | Prequel    | Heropvoeding
              | Revolutions| Time/Fall Out|            |
--------------+------------+--------------+------------+--------------
Apollo        | Orakel     | Supervisor   | Cole       | Julia
Mercurius     | Architect  | Butler       | Cooper     | Winston
Dode Hond     | Neo/The One| President    | Mike/Bob   | O'Brien
--------------+------------+--------------+------------+--------------
Vrijmetselarij| Smith      | Loge         | Zwarte/Wit-| Big Brother/
/Maatschappij |            |              | te loge    | partij
Herakles/Mens | Keymaker   | Everyman     | Truman     | Proles
Hebe/Tijd     | Eeuwigheid | Eeuwigheid   | Eeuwigheid | Eeuwigheid
Hel/Plaats    | Matrix     | Village      | Twin Peaks | Wereld/Kamer
              |            |              |            | 101
--------------+------------+--------------+------------+--------------

Men kan een dergelijk schema verder verkennen teneinde de universaliteit
ervan uit te dagen. Verzonnen verhalen als Alice in Wonderland, Harry
Potter, Der Ring des Nibelungen, en Lord of the Rings liggen voor de
hand. Maar het is minstens zo interessant om te kijken naar daar waar het
gaat om het herschrijven van de geschiedenis van de Reformatie,
Verlichting, Glorious Revolution, Franse Revolutie, Amerikaanse Revolutie,
Darwiniaanse Revolutie, Tweede Wereldoorlog, De Europese Unie/Euro en de
hype rond Klimaatsverandering/Duurzaamheid - alsmede naar de rol van de
Katholieke Kerk als grote tegenhanger van dit alles.

Referenties

Matrix
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Matrix
http://www.amazon.co.uk/Ultimate-Matrix-Collection-Disc-Box/dp/B0002MWELO/