Pechtold: 'Enquete naar Irak'

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jan 22 09:56:26 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

D66 was dus niet betrokken bij het collaboratiebesluit inzake de inval in
Irak, maar door regeringsdeelname direct daarop wel mede verantwoordelijk
voor de uitvoering ervan. Als ik Bernard Aris en VN-columnist Colijn strak
volg. Ik vind dit nog steeds abject en D66 zou pas geloofwaardig worden op
dit punt als ze dat zo in het openbaar formuleert en een onderzoek echt
volop, steunt vergezeld van een mea culpa over de mede-verantwoordelijkheid.

Daarbij gaat het natuurlijk ook om de kop van Pechtold die uiteindelijk
minister was. Dat komt natuurlijk nu niet goed uit, want P staat hoog in de
peilingen. En dat is de reden dat D66 er een beetje om heen draait - voor-
en tegenstanders van onderzoek geen kans gevend tot smalend commentaar. (Ik
was even in Vlaanderen, dus ik pleng een brede grammatica op het
linguistisch altaar). Grappig is dat ex-president Bush jr wel gedeeltelijk
maar te laat z'n excuus aanbood wegens misleiding door
inlichtingendiensten, terwijl kabouter JPB categorisch alles weigert.

Zal wel iets met normen en waarden te maken hebben... Voorlopig kunnen we
nog ongestoord schelden op christenen die JPB massaal geen schop onder de
kont geven - vergelijkbaar met moslims die angstig hun kop houden bij een
jihadische daad.

hv,u
-----