Laten we deze dag vieren, 20 januari is bevrijdingsdag

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 20 10:48:55 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lieve lijstgenoten (ik schat dat we met zo'n tien man zijn....):

Vandaag is het einde van de Bush-dynastie. Een leugenachtige, domme,
eigenwijze en wraakzuchtige meneer, Texaan en olieboer, gaat henen. Met
hem Dick Cheney, de man die Saddam de hand schudde in de eighties, Paul
Wolfowitz ("Project For The New American, oftwel: shoot them
bastards...), Donald Henry Rumsfeld (Abu Graib Tango, Guantanamo All
Inclive, specialty: waterboarding), en nog een paar boeven.
Laten we vieren.
Want er is een einde gekomen aan een regime dat op de rand van rauw
fascisme stond. Op de rand zeg ik, dus nog niet echt, want democratie
heeft uiteindelijk gezevierd. In een ander land, zonder constitution en
democratische tradities, had dit geboefte á la Mugabe zich eindeloos op
de stoel gehouden.
Ze zijn weg en een nieuwe tijd begint. Laat ons blij zijn en dankbaar
naar de inauguratie kijken.

Rest ons de collaborateurs met dit regime ter verantwoording te roepen.
De inval in Polen, pardon, in Irak is gesteund door enkele verdoolde
politici in dit land. Niet wetende dat een stevig volkenrechtelijk
mandaat nodig is om een eenzijdige vernietigende aanvalsoorlog
internationale juridische grondslag te geven, hebben politici in dit
land het geboefte in Amerika politiek en waarschijnlijk ook militair
gesteund, zowel in de achterkamers van Wasgington en Den Haag, als in
het openbaar en op het slagveld. De politici die deze "steunkabinetten"
(Balkenende I, 2, en 3) hebben bevolkt, en dat zijn er nogal wat, zullen
in deze nieuwe tijd ofwel het veld moeten ruimen, ofwel in ieder geval
zich moeten verschonen. Door deemoedig toe te geven enorme fouten te
hebben gemaakt, en niet steeds die fouten op ánderen, op hun
zondebokken, te werpen. Ze zullen moed moeten tonen, de kracht moeten
opbrengen toe te geven een ernstige fout te hebben gemaakt. Namen die
hierbij horen zijn: Kamp, van Aardenne, De Geus, Remkes, Hoogervorst,
Peijs, Dekker, Donner, Korthals, de Boer, Veerman, Brinkhorst, De Graaf,
Pechtold, Zalm, Verdonk, Bot, van der Hoeven en...uiteraard, Balkenende.
Over LPF heb ik het maar niet.

Een aantal van deze collaborateurs heeft zich reeds anoniem gemeld en
schuld bekend. Via NOVA en andere kanalen hebben zij te kennen gegeven
dat ze een foute inschatting hebben gemaakt. Een verkapt excuus, een
beginnetje. De anderen blijven volhouden juist te hebben gewogen en
gehandeld. Balkenende voorop. D66 idemditto.

De nieuwe periode die vandaag begint zal ook de periode zijn waarin deze
mensen én partijen zich hebben te verantwoorden.Intern voor hun leden en
achterbannen, door openlijk toe te te geven een fout te hebben begaan,
en extern aan het volk van Nederland dat meegesleept is in een ziedende,
onrechtmatige, moordende en ontwortelende oorlog. Het belastinggeld, én
de geloofwaardigheid van de democratie, die de prijs waren voor deze
stupiditeit, zijn deze verschoning meer dan waard.

Op deze lijst hebben we vaak over Irak gepraat, en ik geloof niet dat
iemand alhier Balkenende en zijn trawanten van hierboven werkelijk
steunt. Behalve misschien onze "partijgenoten", bij wie het voor
sommigen érg moeilijk is om in te delen bij de collaborateurs.

Als D66 hebben we, als partij bedoel ik, een draaierige en moreel
verwerpelijke rol gespeeld. het zou ook ónze partijtop sieren als
grootmoedig werd toegegeven dat onze ministers en bewindslieden fout
zaten . En als er een hand werd uitgestoken naar hen die vanaf het begin
hierop hebben gewezen. Zolang dat niet gebeurt zal dit doorettteren, in
ieder geval bij mij. Ik zal niet rusten tot ik iets zie van inzicht en
deemoed bij de bobo's en regenten van D66. En ik zal dit verkondigen aan
een ieder doe dit horen wil.

En verder: laat ons festvieren. vandaag is een nieuwe tijd begonnen.
Obama zal het gezicht van Amerika veranderen. Bush is weg, leve de VS!