Jumpstart Amerikaanse economie

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Jan 17 14:10:43 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als ik Obama was ...

Dan zou ik in de 1e plaats een kleuriger persoon(lijkheid?) zijn dan nu ;)

Maar ik zou de laatste $350 miljard (van het totaal van $700 miljard) ook
anders aanwenden, dan nu gepland wordt.

De economie sterft nu langzamerhand af omdat de kleine en middelgrote
bedrijven het niet meer kunnen bolwerken, omdat de banken geen krediet
(kunnen) geven.

Ik zou dus 4 of 5 nieuwe regionale banken opstarten. die $300 miljard
mogen investeren in kredieten. Dit heeft tot gevolg dat die nieuwe banken
pakweg $4000 miljard kredieten kunnen verstrekken (door multiplier
effect).

Daar zit echter één nadeel aan, die nieuwe banken kennen hun klanten niet.
En dit was de majeure reden in de grote crash van de 30-er jaren.

Dus die $350 miljard moet verstrekt worden via liquide en gezonde lokale
banken, die hun klanten wél kennen. Dan zou de 70% van de economie die
steunt op kleine en middelgrote bedrijven in ieder geval niet afsterven.

Groet / Cees