Ambtenaar tikt graag in Wikipedia

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Jan 15 11:19:57 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het is in de praktijk nooit te achterhalen wie iets geschreven heeft.
> Op mijn werk heeft niet iedere werknemer een eigen PC.
> Soms wordt 1 PC door 16 personen gebruikt.
> Ieder met een eigen inlogcode, dat wel, maar je weet hoe dat gaat.
> Wie heeft er zin om eerst te vragen of de ander uitlogt, om dan zelf
> weer in te loggen, dat duurt minuten.
> En als die ander even weg is gegaan, iets te lang, kan je ook niet
> voor hem uitloggen, want er moet eerst een code ingevuld worden.

Wat zou er tegen zijn om automatisch uit te kunnen loggen? Wordt een
lopend proces onderbroken, dat niet onderbroken mag worden?

> Dan moet je de stekker er uit trekken en de boel opnieuw opstarten om
> in te loggen.
> Dat duurt wel 5 minuten.
> Dus, men schrijft onder de inlognaam van een ander (hoewel dat
> volgens de bedrijfsregels verboden is)
> Ik ga er van uit dat ook op de ministeries niet iedereen een eigen PC
> heeft.
>

> Glenn.

Zo werkt het in de meeste situaties in de praktijk ;)
Als de 16 dus in b.v. een strafzaak volhouden dat zij het niet zijn
geweest, denk ik dat ze (de ´dader´ dan) er mee weg komen.

Maar ik heb het over identificeren van PC´s (MAC-adres om specifiek te
zijn) gehad, niet personen ;)

Maar als 16 personen 1 pc moeten delen, en dan ook nog eens door elkaar en
tegen de ´theoretische´ bedrijfsregels in, is verantwoording afleggen nog
het minste probleem denk ik.

Overigens, zodra een wettelijke regeling om de hoek komt kijken wordt er
wel degelijk de hand aan gehouden. Kijk maar eens bij een bank ;)
Zodra iemand wegloopt van zijn/haar werkplek wordt de persoonlijke pas
eruit gehaald en is automatisch uitgelogd.

Groet / Cees