Intifada, intifada, Palestina vrij!

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Jan 10 10:11:06 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Alsof dit een conflict tussen Hamas en de regering van Israel is.
> Beiden willen geen wapenstilstand, dat zegt genoeg. Beiden hebben
> immers baat bij het zoveel mogelijk angst aanjagen van zowel de
> Palestijnen als de Israeliers, en dan vooral de angst van de eigen
> groep. Dat levert ze immers macht op (volg de populariteitstrend vab
> Barak maar eens bijvoorbeeld).

Dit patroon is (met dank aan Cheney & Bush?) de laatste jaren zo duidelijk
geworden, dat je niet begrijpt dat er nog mensen voor vallen.

Daarbij denk ik niet aan de mensen in de vuurlinie (Gaza, West-Bank en
Israel), maar aan weldenkende en goed opgeleide mensen op redelijke
fysieke afstand van het fysieke strijdtoneel.

Barak heeft aangegeven dat de huidige strijd in Gaza gedurende zo´n 6
maanden is voorbereid. Wat is er in die 6 maanden gebeurd?

- De VS heeft een radarinstallatie in de Negev gezet (in exclusief overleg
met Barak, tot chagrijn van andere politici en ontwikkelaars oorlogstuig)
die in een straal van ruim 2000km elk opstijgend/vliegend/landend voorwerp
(grote vogel, UAV, raket) kan volgen. Deze installatie is exclusief bemand
door VS-militair personeel en verboden terrein voor Israeliers. Via
VS-centrale ´kan´ Israel binnen seconden gewaarschuwd worden.
Deze installatie ´dekt´ dus de Kaukasus, Iran, deel Puntland (Somalië),
Libië en tipje Zuid-Italië
- Obama is gekozen en heeft Robert Gates gestrikt nog minimaal één jaar
aan te blijven als Defense Secretary
- Olmert is politiek uitgeschakeld (en heeft zijn eigen beleid
gediskwalificeerd) en Lippy zou overnemen
- Uiterst rechtse Israelische partijen hebben dit laatste verhinderd.

De vraag is nu wie er in Israel de overhand gaat krijgen, als dat al
mogelijk is. Tot nog toe blijft de VS rücksichtloos achter Israel staan.

> De keuze die we moeten maken is voor de bevolking en tegen de
> extremisten in Israel en Hamas. Zelfs als die bevolking door alle
> propaganda van hun machthebbers zelf ook niet meer de juiste keuzes
> kunnen maken. Daar ligt de uitdaging.

Een mooi uitgangspunt, maar in de praktijk nauwelijks te verwezenlijken?
De gelovige partijen, maar ook PvdA, Groen-links, D66 en VVD (onder
invloed rechtse Joodse lobby?) maken geen enkele aanstalten in die
richting

Groet / Cees