Intifada, intifada, Palestina vrij!

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jan 9 15:46:27 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 8 januari 2009 18:28 heeft Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> het
volgende geschreven:
> Hmm,
>
> Mij lijkt de keuze voor een partij niet zo makkelijk, een keuze tussen
> racistische fundamentalisten van Hamas en een rechtse en mensverachtende
> regering van Israel.

Die maak ik ook niet, Henk. Uiteraard veroordeel ik ook de andere partij.

> En als je het alleen op de 'humanistische' toer gooit
> (aantallen slachtoffers) dan heerst er natuurlijk disproportioneel geweld
> aan twee zijden, want naast de fysiek gewonden en doden die makkelijk zijn
> te filmen is er natuurlijk ook de psychisch geweld en psychiatrische druk op
> beide landen. Kortom, ouderwets positivisme in waarneming leidt tot een
> zinloze mening.

Dat lijkt me onzin, Henk. Gaza is kompleet afhankelijk van Israel ...
in dergelijke verhoudingen is de machthebber de te veroordelen partij.
Het is ook Israel die in het wilde weg -altijd raak- aan het schieten
is.

> Ik kom mede tot dit laatste omdat onze pro-Palestijnse broeders en zusters
> hier te lande voorzover ik heb gelezen nog geen praktische stap voorwaarts
> hebben voorgesteld.

Kom Henk, het staat er bol van. Lees je wel de goede bronnen?

> Ik herinner me die aanlegpier die is platgegooid
> waardoor alle Gaza-export en import onmogelijk werd. Deze infrastructuur
> werd betaald door Nederland (misschien wel zelfs gebouwd?). Wat let ons dat
> Nederland die pier weer hersteld onder bewaking van de marine, zoals de
> aflossing van de patrouille rond de Somalische kaperskust.

Die schieten ze (Israel) even graag overhoop. Reden ook waarom
Nederland niets doet ...
JE kunt vorstellen wat je wilt Henk, dit Kabinet heeft al bloed aan de
handen ....

> Dat kan dan
> gelijktijdig met een bijdrage aan het herstel van de schade die aan
> Israelische kant wordt geleden.

Israel betaald eerst het herstel van reeds door ons betaald?

> 't Is maar een idee dat ik bij onze fanaten mis. Misschien wel een idee voor
> de fractie? Handen uit de mouwen in plaats van al dat welles nietes gebler
> dat het conflict zo saai, voorspelbaar maakt.

Waarom doe je daarin zelf zo fanatiek mee dan? Israel is diegene die
iets kan doen wat daadwerkelijk wat kan betekenen. Al het andere
betekent immers handhaving van een uitzichtloze situatie.

Henk Elegeert