Eerste schreden met OV-chipkaart

Wed Jan 7 11:44:05 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zojuist op een GVB-kantoortje m'n OV-chipkaart op 'automatisch opladen' laten
zetten. Omdat de kaart thans geacht wordt te werken, naar een automaat om
te kijken wat er zoal op m'n kaart staat en dat uit te printen. Want volgens
de OV-chipfolders kan zoiets.

Neen dus.

In de stationshal stond 1 automaat; voor mij was iemand minutenlang aan het
worstelen om er een kaartje uit te halen. Reden: de automaat bleek voorzien
van een touchscreen met aanrakingsangst. Dit voorspelde niet veel goeds.

Toen een minuut of 5 later het kaartje desalnietemin gescoord was, was het
mijn beurt. Ik probeer op het scherm naar het lezen van de kaart te gaan.
Zelfde problemen als de voorganger. Na een paar minuten (!) vergeefs op het
scherm drukken, lukte het plotseling wel en ik legde m'n OV-chipkaart in het
bakje. Er gebeurde niets. Ik haalde de kaart er weer uit en legde hem nog-
maals in het bakje en toen ging er een rood lampje branden. En ja, de kaart
werd gelezen.

Alhoewel... m'n NS-abonnement werd *niet herkend* door de GVB-automaat (ken-
nelijk hebben de ambtenaren teveel vergaderd en te weinig gedaan). Het auto-
matisch opladen stond er wel op. Ik probeerde het scherm uit te printen. Neen,
dat lukte niet door de aanrakingsangst van het scherm. Onderaan het scherm
stond de optie afsluiten maar die werkte om dezelfde reden ook niet. Na op-
nieuw minutenlang proberen gaf ik het op. De kaart lag er los in dus die had
ik sowieso terug - het rode lampje bleef echter branden.

Als het lezen van de kaart tevens leidt tot het bijschrijven van saldo (geen
idee of dat zo is want het staat nergens en er verschijnt in elk geval geen
mededeling van op het scherm) en het uitnemen van de kaart terwijl het rode
lampje brandt leidt tot het wel afschrijven van 20 Euro zonder dat deze op
de kaart wordt bijgeschreven, dan zou ik dankzij een automaat die lijdt aan
aanrakingsangst, dus meteen al 20 Euro lichter zijn geworden zonder dat daar
iets tegenover staat. Maar er staat nergens dat de kaart er niet uitmag als
het rode lampje blijft branden omdat men niet kan afsluiten... De automaat
doet het bij weigering niet vanzelf of zo.

Oja, nog een fraaie: ik neem m'n fiets dikwijls mee in de Metro. Maar hoe
gaat zoiets met een OV-chipkaart ? Niet lachen: men heeft een *strippenkaart*
nodig om z'n fiets te mogen meenemen, met de OV-chipkaart *kan niet* (er
komt ooit een 'fietskaarten-automaat' buiten de OV-chipkaart om). Er wordt
tot het zover is van mij verwacht dat ik voor mijzelf chip en een *strippen-
kaart koop* voor m'n fiets.
Kwestie van teveel vergaderen en te weinig doen. Voortaan neem ik m'n fiets
dus maar zwart mee - moet de Gemeente de zaak maar op orde hebben. Ik ga echt
geen strippenkaart kopen terwijl ik een OV-chipkaart heb. Ik heb niet om dit
idiote systeem gevraagd.

De eerste 'OV-chip'-ervaring was dus diepdroevig. En alleen nog maar met die
kaart/automaat bezig geweest - want ik heb er nog geen meter mee gereisd.

Tot nu toe *klopt er helemaal niets*.
Alles wat technisch maar fout kan gaan, gaat ook fout.