Gele manie: VVD-ideoloog Ankersmit stapt op (2)

Fri Feb 27 09:36:32 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Volkskrant
Datum:  27 februari 2009
Auteur: Anneke Stoffelen
Ref:    Zie tevens,
        https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0902&L=d66&X=&P=R20279

Partijprominent stapt op: `VVD is de kluts kwijt'

DEN HAAG - Prominent liberaal Frank Ankersmit, in 2004 mede-auteur van het
Liberaal Manifest, heeft zijn VVD-lidmaatschap opgezegd. De hoogleraar
intellectuele geschiedenis in Groningen is teleurgesteld dat 'zijn' partij
geen diepzinnig antwoord op de kredietcrisis weet te formuleren.

U heeft de VVD de rug toegekeerd. Waarom?

'Ik was het al langere tijd niet eens met de te neoliberale koers van de
partij. Dat was nooit een reden mijn lidmaatschap op te zeggen - er moet
ook ruimte zijn voor meningsverschillen. Maar het slappe optreden van de
VVD bij de kredietcrisis was de druppel die de emmer deed overlopen.'

Wat ontbreekt er aan dat optreden?

'Ik zie deze kredietcrisis als een test van de zeewaardigheid van
politieke partijen. Ben je als partij in staat het hoofd koel te houden
en het land door de storm te leiden? Dat gevoel heb ik bij de VVD amper,
volgens mij zijn ze daar helemaal de kluts kwijt. Met deze partij ga je de
zee niet op, hooguit het Slotermeer. Het optreden van Mark Rutte in het
kredietcrisisdebat was ongelukkig. Hij bleef maar hameren op het
begrotingstekort van 2 procent.

'Het lijkt wel of de VVD die hele crisis niet zo'n urgente zaak vindt.
Terwijl je juist van een partij die zegt raad te weten met financieel-
economische thema's, op dit punt een diepzinnig betoog over de toekomst
verwacht.'

En andere partijen lukt dat wel?

'Ook andere partijen lijken niet te begrijpen wat er aan de hand is, maar
er worden wel pogingen gedaan het denkproces op gang te brengen. Zo
probeert een publicatie van Christen Democratische Verkenningen wel de
kredietcrisis te plaatsen in een visie op lange termijn. Die bereidheid
tot nadenken ontbreekt bij de VVD. Intellectuele denkkracht is niet de
sterkste kant van de partij.'

U pleit voor een sterke staat, niet bepaald een stokpaardje van de VVD de
laatste jaren. Had u uw lidmaatschap niet veel eerder moeten opzeggen?

'Liberalisme wordt nu vooral uitgelegd als zo veel mogelijk taken
privatiseren. Maar kernpunt van de Franse revolutie was de strikte
scheiding tussen publieke en private sector. Dat lijken we te vergeten.
Ik heb al vanaf 2005 de analyse gemaakt dat vermenging van publiek en
privaat leidt tot verval van het financieel en openbaar bestuur. Maar de
crisis toont pas echt aan hoe belangrijk het is die twee uit elkaar te
trekken. Dit is de gelegenheid om op de toekomst te bezinnen. Nu de VVD
dat nalaat, is dat voor mij het moment om op te stappen.'

--------
(c) 2009 PCM