oorsprong Gele manie

Wed Feb 18 20:18:32 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Karst de Jong <karstdejong at YAHOO.CO.UK>,
>http://en.wikipedia.org/wiki/Masonic_conspiracy_theories
>Fluksy wusky valt in de religieuze catagorie lijkt mij

 1. Ik heb het hier nooit over complotten gehad.
 2. Ik hang geen religie aan.

 Ik heb louter gekeken naar wat er voor iets raars aan de hand is.
 Eigenlijk verschil ik niet veel van die Winston Smith in Orwell's '1984'
 (hopelijk loopt het beter met me af).

 Ik zie inmiddels dingen die de meeste mensen ontgaan. Niet omdat er
 met mij iets bijzonders aan de hand zou zijn maar omdat anderen zijn
 gehersenspoeld om ze *niet* te zien. Het rare is dat als ik iemand die
 hierin gelooft (zonder dat zelf te weten - want dat is het vreselijke:
 de gelovige is zich *niet bewust* van z'n eigen geloof), wijs op wat er
 aan de hand is, dan ziet zo iemand *het nog steeds* niet. Een enkeling
 reageert op het paranoide af - zo gehersenspoeld kan iemand zijn.
 Mensen willen de werkelijkheid niet zien omdat ze dat niet meer kunnen.

 Ik heb domweg het trucje doorgekregen: men moet op zoek gaan naar een
 Hermetische betekenis (dat wil zeggen: een *verborgen* betekenis) die
 achter de materiele betekenis schuilgaat en die doorgaans het tegen-
 overgestelde van die materiele betekenis inhoudt. Om de een of andere
 reden gaan die Hermetische bekenissen waarmee we de hele dag door
 bestookt worden spoken in de hoofden van mensen. Waarschijnlijk omdat
 ze het tegenovergestelde inhouden, lijkt mij. We denken twee dingen
 die elkaar uitsluiten tegelijk. George Orwell noemt dit in '1984'
 'dubbeldenk'.

 En dit lijkt mij een fraaie term voor iets vreselijks.