CBP persbericht: Krimp 3.5 procent

Tue Feb 17 16:04:48 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder, over de recessie/depressie,
>Vraag is weer wel of men als mens dit soort zaken uberhaupt kan keren.

 Eigenlijk is dit een verleidelijke gedachte. Het zou op z'n zachtst
 gezegd nogal verlossend zijn als het ten principale onmogelijk was.
 Als het buiten regent dan kan men een paraplu meenemen als men niet
 nat wil worden, maar men kan niet voorkomen dat het regent. Zoiets.
 Het gaat er dan niet om hoe men de recessie/depressie weet te keren
 maar om hoe men haar doorkomt.

 Zelf heb ik niet veel op met grootse beschouwingen. Dergelijke zaken
 zitten de mens eerder in de weg dan dat ze iets zinnigs aanreiken.
 Daar waar het gaat om het doorkomen van de crisis heeft Bos zo'n
 beetje alles fout gedaan wat hij maar fout heeft kunnen doen.

 Om de een of andere reden wil men terug naar de tijd voordat het mis
 ging. Stel dat dit zou kunnen, wat zou men dan *anders* doen teneinde
 datgene dat thans gebeurd is alsnog te voorkomen ? Ik denk eerlijk
 gezegd dat men *precies hetzelfde* zou doen, dat er niets zou veran-
 deren, *helemaal niets*. En als het daarop *niet opnieuw* mis zou gaan,
 dan kan men er dus ten principale niets aan doen.

 Volgens mij kan men het wel verkeerd doen maar niet goed. Goed is een-
 voudigweg het nalaten van datgene waarvan men *weet* dat het hoe dan
 ook verkeerd is.
 Mijn voorspelling: binnenkort zal de Europese bank de geldpers laten
 draaien en zullen de Euro-lidstaten die begrotingsregels overboord
 gaan gooien waarvan ze weten dat ze ze eigenlijk zouden moeten naleven.

 Maar ze weten domweg niet wat ze anders zouden moeten doen.
 Ze zijn gevangenen van een systeem dat geen twijfel duldt.