CBP persbericht: Krimp 3.5 procent

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Tue Feb 17 11:39:40 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De vraag is wat een 'depressie' is, Marc-A!
Een 'recessie' is duidelijk gedefinieerd (twee kwartalen achtereen krimpende
economie), al schijnt men in de VS weer net een andere definitie te
hanteren.
Een depressie kent niet zo'n duidelijke definitie. Een langdurige recessie,
gecombineerd met langdurige herstructureringen, massawerkloosheid en verlies
van welvaart, gecombineerd met lage inflatie en rente, en toch lage
investeringen, dat komt er dichtbij.

Ik ben het ermee eens dat de Haagse discussie voor dit moment een erg
vertrouwd beeld geeft. Alsof men geen idee heeft van de diep ingrijpende
veranderingen die nu in de economie plaatsvinden. Een breed proces van
destructie, zonder enig idee waar de (nieuwe) opbouw en creativiteit ligt.
Dáár zou het over moeten gaan.
Waarbij overigens andere delen van de wereld (Azië, maar ook Zuid-Amerika en
zelfs Afrika) beduidend betere kansen hebben om op termijn de groei weer op
te pakken dan West-Europa en de VS.
Behalve een 'gewone' recessie (maar dan heel diep), en mogelijk een
depressie, zijn er dus ook onderliggende veranderingen op het gebied van
energie (beschikbaarheid, duurzaamheid), verdeling van de welvaart,
schaarste van water en andere essentiële grondstoffen. De uitkomst daarvan
zal bepalen hoe de economische, politieke- en machtsverhoudingen in deze
eeuw er uitzien.

Inderdaad, niemand die het daarover heeft. Links niet, rechts niet, en
ertussenin ook al niet ;-)
Groeten,
Bert.

Op 17 februari 2009 11:31 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks <
fluks at combidom.com> het volgende: