Balkengate: Jokkebrok Pechtold

Sun Feb 15 11:04:38 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL> richting Bernard Aris
 <B.Aris at TWEEDEKAMER.NL>,
>Brave Bernard, ik bewonder je talent om zaken te spinnen, altijd in het
>voordeel van je partij. En voor een deel heb je ook gelijk, maar voor
>een ander deel vergeet je voor het gemak een paar dingen.

Men mag het ook weer niet niet omkeren: D66 is niet verantwoordelijk voor
de oorlog tegen Iraq en Afghanistan zelf, D66 is verantwoordelijk voor
kabinetsdeelname aan een regering die voor deze oorlogen was. Net zoals de
CU, LPF, PvdA en VVD dat zijn. Zonder Balkenende en het CDA zouden al deze
partijen waarschijnlijk nooit zo diep gezonken zijn. Men moest zo nodig
met Balkenende regeren en nu hebben ze allen een inktzwart verleden.

Dat de SP als partij die hier niet aan heeft meegedaan zo nu en dan de
vinger op de zere wonde legt wanneer een van de betrokken partijen zich
alsnog van dit verleden poogt te ontdoen door thans 'openheid' te eisen,
is op zich niet zo raar.

D66 past hier enige bescheidenheid - ook al wil ik best aannemen dat D66
als coalitiepartij tegen de oorlogen was. Probleem is dat dit domweg niet
voldoende zij omdat een aanvalsoorlog de zwaarste misdaad is die een land
kan begaan. Ook iemand die op de uitkijk staat bij een bankoverval, doet
aan die overval mee - zo liggen de dingen nu eenmaal. Die gaat echt niet
vrijuit, hoor.

Kritiek vanuit D66 op de CU en PvdA is om die reden ongepast. Die partij-
en doen thans datgene dat D66 destijds zelf ook gedaan heeft. Als er nu
verkiezingen zouden zijn en D66 zou toetreden tot Balkenende-V, dan zou
D66 opnieuw vuile handen maken door de oorlog tegen Afghanistan politiek
te steunen louter door zitting te nemen in zo'n kabinet. Zelfs al zou de
partij tegen deze oorlog zijn - of de uitbreiding daarvan richting Iran
en Pakistan.

De hedendaagse politiek kenmerkt zich helaas door gebrek aan beginselen.
In plaats van het verleden te herinterpreteren zou D66 zich beter kunnen
beraden op het herinvoeren van beginselen (dus duidelijk afstand nemen
van het *nihilisme* van Geel, dus van de periode Dittrich/Van der Laan)
- en eventueel zou men een 'onderzoek' kunnen doen naar de *eigen opstel-
ling* inzake de oorlog tegen Iraq en Afghanistan. Niet om dat weg te
poetsen (want dat kan dus niet) maar om toekomstige uitglijders - in
bijvoorbeeld deelname aan een Balkenende-V - te voorkomen. Zodat het deze
keer *wel duidelijk* is dat D66 niet meedoet aan een regering die aanvals-
oorlogen in den vreemde steunt. D66 dient om die reden alleen al het lid-
maatschap van de NATO te heroverwegen. De NATO begaat immers oorlogsmis-
daden in Afghanistan.