Wldermania

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Feb 14 16:12:15 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2009/2/14 Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>:

Ernst,

> Ik blijf het toch enigszins met je oneens:

Ik zie het. ;) Maar geeft ook niet.

> Wilders bestaat bij de gratie van de aandacht voor zijn problemen.

Hier ben ik het met je oneens, Ernst. De politiek in zijn algemeenheid
rukt al jaren op naar rechts. Frankrijk, Belgie, nu Nederland maar ook
Europa ...

> Doodzwijgen, althans zo min mogelijk
> aandacht geven, is denk ik de beste remedie tegen dit kwaad.

Een cordonneke sanitair ala Belgie? Het is niet vruchtbaar gebleken,
en wordt alleen van kwaad tot erger. De politiek komt (zo) ook steeds
verder van de burger af te staan. De werkelijke oorzaak m.i. voor het
verder oprukken naar rechts. Daar zit wat mij betreft het kwaad, en
het eind is ook nog lang niet in zicht. De huidige politiek verliest
uiteindelijk haar geloofwaardigheid.

De crisis, de oplossingen die daarvoor op kosten van die burgers
worden genomen ... het worden zware tijden. Balkenende (toch al geen
crisismanager) kijkt ook steeds bedrukter naarmate hij steeds meer
cijfers onder ogen krijgt. Regeren is vooruit zien.

> Als hij wel in
> Engeland toegelaten zou zijn dan was er ook wel veel aandacht geweest, maar
> dan was het er waarschijnlijk op uitgedraaid dat Wilders zelf de kwaaie pier
> was en niet de Engelse regering.

Zou kunnen, maar ik zie in de opmaat daar naar toe meer de aanleiding
voor de aandacht.
Die oorzaak daarvoor ligt bij Balkenende, en Verhagen. Die steeds
ongeloofwaardiger, meer als een kip zonder kop, staat te praten.
Immers, zij zouden - nog niet zolang geleden - de wereld wel eens even
van het grootste gevaar denkbaar gaan redden, een meneer met een
filmpje. Nu zitten de reddertjes zelf met een probleem nu die
beeldvorming plots een ander effect sorteert dan ooit de bedoeling.

In mijn optiek richt je jezelf teveel op Wilders, Ernst. Maar, Wilders
kan geen gevaar vormen als daar geen basis voor is, denk ik steeds.
Zie Rotterdam, zie Antwerpen, zie elders, steeds is het de verouderde,
de ´ons kent ons´ politici/-politiek wat leidt tot frustraties bij
burgers, en dientegenvolge tot een (op)ruk(ken) naar rechts.

De kwaliteit van leven gaat ook zienderogen achteruit, maar Balkenende
heeft geen tijd ...
De zorg, de zgn. Veiligheid, de (telefonische) vercolportering van de
talloze nutsvoorzieningen waar we volgens de reeks van kabinetten
Balkenende nu wel keuzes zouden hebben, het verspelen van je rechten
als burger tov de overheid (zie Prof Tak / Zembla), etc, etc en er is
werkelijk geen verbetering in zicht ...

Henk Elegeert