Onderzoek Irak

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Feb 9 12:48:20 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 9 februari 2009 10:17 heeft Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs en die ene trotskist,
>
> Wat mij verbaast is dat niemand een opmerking heeft gemaakt over de geplande
> tijdsduur van dat particuliere onderzoek naar de Nederlandse entree in de
> Irakoorlog. Negen maanden. Toevallig de termijn die Jaap Hoop Gekef nog moet
> uitzitten als secretaris-generaal van de NATO. Volgens mij is de opzet en
> duur van dit onderzoek bedoeld om Jaapje te ontzien tot het moment dat hij
> slechts een ambteloos en niet meer aanspreekbaar burger is. Kortom, dubbel
> CDA-gekonkel...

> [...]

Kijk: als in de eerste plaats het ter verantwoording roepen van de
Regering/Kabinet een taak - *de hoofdtaak* - is van de Tweede Kamer,
dan ligt ook daar het primaat voor de te maken keuze tussen de
mogelijke opties, en in dit geval, nl. of een Parlementair onderzoek
of een Parlementaire enquête, en mogelijk nog andere opties, mits die
werkelijk voldoen aan wet- en/of regelgeving, of de normale gang van
zaken m.b.t. die taak van het Parlement, bv. Reglement van Orde.

Onbegrijpelijk derhalve dat de PvdA het momentum, nl. het opgeven van
het verzet van een MP naar de besluitvorming van een Kabinet waarvan
ook hij (de MP) deel uitmaakte, niet  nmiddelijk heeft aangegrepen dit
opgegeven verzet - dat eigenlijk al jaren niet door de beugel kan - om
te zetten ten behoeven van de democratie en zijn voorstel netjes naar
de zijlijn verwijzend, met de mededeling dat het primaat nu al
helemaal niet meer bij hem ligt, maar juist bij de TK.

Bedenk je eens dat, als deze MP er niet was geweest, de nu door hem
bedachte ´oplossing´ (voor welk probleem eigenlijk) uberhaupt geen
schijn van kans had gemaakt. Er is dan ook geen sprake geweest van een
werkelijke keuze, maar van een vooruitschuiven van een oplossing dat
kennelijk een ander doel heeft/dient. Welk(e)?

Veronderstel nu eens dat de MP niet ongeschonden uit een Parlementaire
onderzoek/-enquête te voorschijn zou komen, hoe moeten wij allen die
situatie dan gaan duiden? Behoort een dergelijke verregaande uitkomst
ook werkelijk tot de mogelijkheden in het onderzoek van zo´n
cie-Davids?

Hoe ook dan kan dit voltallige kabinet uberhaupt zelf al instemmen met
een oplossing  aangedragen van een MP die zelf, en die als enige,
belang heeft bij zo´n onderzoek op deze manier? Het doet er niet toe
wie, en of hoe betrouwbaar deze is/zijn, de gekozen ´oplossing´ past
m.i. niet echt in een open en transparante democratie.

Over wat er nu met de uitkomst van zo´n onderzoek gaat gebeuren,
kunnen we slechts  speculeren, maar ook dat dit had kunnen worden
voorkomen als door de TK zelf (democratisch) tot een zo breed mogelijk
gedragen besluit zou zijn gekomen, volledig vrij van welke
partij-discipline dan ook.

Dat Hamer (had ook elke andere in die positie kunnen zijn, hoor) erop
hamerde dat iedereen vrij was; dat is natuurlijk niet echt zo. Er lag
een door het Kabinet opgedrongen aanbod dat niet echt geweigerd kon
worden, en het heeft een normaal TK debat daarom ook in de weg gestaan
en de oppositie gefrustreerd, zoals we dat hebben kunnen waarnemen.

In het licht van de belangen van de MP is er dan ook geen sprake van
een doorbraak, maar van een m.i. onrechtmatige move, nl. een onderzoek
in opdracht van de opdrachtgever, die welke zelf onderwerp is van/in
dat onderzoek, en die bovendien werkelijk niet tot doel kan hebben:
een onafhankelijk onderzoek, maar eerder, hoe kan dit kabinet zich
door de door de MP veroorzaakte crisis heenwerken.

Tot zover mijn argumentatielogica  ... :)

Henk Elegeert