D66 wees Irak-oorlog en JPB's legitimatie gelijk al af.

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Sun Feb 1 16:25:50 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Vanaf het begin was duidelijk dat deze coalitie voor D66 ergproblematisch zou worden; hij was en bleef wezensvreemd aan het gevoel van veel D66ers (waaronder ondergetekende), maar anderzijds konden we hier enige nodige hervormingen doorvoeren.
Jij verwijt Bakker en Brinkhorst Neo-Liberalisme. Maar als we nog steeds de riante VUT-uitkeringen hadden die in de jaren'80, met volop jongere binnentreders op de arbeidsmarkt (daar was ik één van, dus dat weet ik nog heel goed) werden ingevoerd, dan zouden we volgens
*) Beide commissies-Bakker (die van D66, met econoom Van de Witteloostuin,  en die van Donner),
*) het CPB, en
*) topeconomen als Eyffinger en Sweder van Wijnbergen,
nu een nog ellendiger situatie rond de Pensioenfondsen en Arbeidslasten hebben dan we nu al hebben. Beide Commissies-Bakker wijzen op het structureel (negatief geboorte-overschot) afnemen van het aantal binnentreders, en dus op groeiende structurele tekorten op de arbeidsmarkt van de komende 10, 15 jaar.

  Door die gevoelsmatige vervreemding was het draagvlak voor de coalitie onder D66-aanhangers al wankel; dat zou nog sterker zijn aangetast als we in het Hoofdlijnen-akkoord een "gagging order" over Irak hadden opgenomen zoals de in het pak genaaide PvdA nu heeft.
Juist omdat we wisten hoe belangrijk het Irak-onderzoek voor veel D66-aanhangers was, zorgden we dat de Kamerfractie daar geen slot op de mond had; dat de D66-ministers en Medy zo'n slot wel kregen hoort bij de staatsrechtelijke spelregels, die nooit ten gunste van enige partij geschreven zijn. De ene keer heeft de ene partij (wij bij Balk II) daar grote last van, de volgende keer een andere (de PvdA nog erger; die liet de Kamerfractie muilkorven).
  Ook in de Britse politiek, waar Bewindslieden en Parlementsleden in één fractie zitten en als één blok aan "three line whips" onderworpen zijn, zijn Vrije Kwesties als Abortus en Euthanasie juist "vrij" omdat zowel Kamerleden als partij-aanhangers daar erg veel gewicht aan hechten. Het begrip "vrije Kwestie" komt dan ook uit de Britse traditie, de eerste waar partij-fracties in het parlement zaten (je had al Whigs en Tories ver vóór de Franse Revolutie, die de basis van onze Grondwetten was), en men eerder dan op het Europese continent strikte fractie-discipline kende.
  De Eed op de Kaatsbaan was juist een symptoom van het in de Franse Assemblee van 1798 totaal ontbreken van fractie-discipline, anders hadden edelen als De Condorcet daar nooit met de Burgers (waaronder Robbespierre) samen kunnen werken.
En waar geen fractie-discipline heerst, is alles een Vrije Kwestie...

Hieruit blijkt duidelijk, dat iets een "Vrije Kwestie" maken, allerminst een depreciatie, onderschikking van dat issue impliceert of betekent; het kan juist uit respect voor diepgevoelde uitgangspunten en wensen bij bepaalde coalitiepartner-aanhangen zijn.
 Als je zegt "Maar JPB ging wel erg neerbuigend met onze wens om", ben ik dat direct met je eens; maar dat was ook uit frustratie omdat wij hem, gebruikmakend van de tijdsdruk waaronder de formatie stond, en de pluche-gehechtheid van Janpetertje zelf, niet de kans gaven ons met Kamerfractie en al in het pak te naaien, wat hem bij de formatie van 2007 (nadat coalitie-alternatieven als SP, GL zichzelf buitenspel hadden gezet) bij gebrek aan die tijdsdruk en bij gebrek aan coalitie-alternatieven wel lukte.
  Maar dat JPB er neerbuigend mee omging wil niet zeggen dat het bij de D66 Kamerleden en bewindslieden geen hoofdpunt was; de Staatsrecht-regels maakten dat alleen de D66-Kamerleden dat ook uit konden spreken.

Bernard