D66 wees Irak-oorlog en JPB's legitimatie gelijk al af.

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Feb 1 12:08:45 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Spijker op de kop, Henk. Er werd een "hoofdlijnen accoord" gesloten. Een
semantische oplossing voor: we praten over een paar belangrijkze zaken
niet verder. Die schuiven we voor ons uit. Daaronder heet hangijzer
Irak. Er niet over praten betekende er geen belang aan hechten. Althans
voor de betrokken waarnemer, waaronder ik. Hoe kan het anders gezien
worden? Bernard maakt met bont: door er NIET over te praten was het
ineens een belangrijk onderwerp geworden. Dat zal wel Haagsche logica
wezen. Beetje Newspeak (Orwell, remember?): geen
kwestie=vrijekwestie.....(War is Peace, Prison is Freedom..., dat was
1984, Orwell..)

De burgermeestersverkiezing werd geofferd in het paasaccoord. De
staatsrechtelijke vernieuwing werd min of meer weggeschoven, hetgeen
werd toegejuicht door de Jonge Democraten die dat allemaal maar
flauwekul vinden. Kroonjuwelen, wat en lachertje. En Irak werd als
"Vrije Kwestie" eenvoudigweg genegeerd.
Wat is D66 in 2004 en 2005? Een partij die koste wat het koste in de
regering wil blijven. Die Minsters wil blijven leveren, want dat hebben
de bestuurders die daar jaren voor hebben gespaard, wel verdiend. Die
ministersposten (wat is het, 180.000 per jaar?) offer je niet zomaar op,
aan zo'n burgemeestersverkiezinkje of aan zo'n Irakje.

Pas aan het eind van de kabinetsperiode, toen Lousewies haar politieke
einde voelde naderen, werd D66 ineens principieel en liet een kabinet
vallen. Om Irak? Om staatsrechtelijke vernieuwingen? Om directere vormen
van democratie, om het referendum? Om de milieupolitiek? Of het
Integratiebeleid? Nee, dat alles niet. Wel omdat Rita Verdonk het
vrieninnetje van Louswies had beledigd. Omdat Rita Verdonk Ayaan geen
voorkeusrsbehandeling wenste te geven en haar hard en consequent aanprak
op haar leugens en bedrog. Daarom moest dat kabinet vallen. Irak speelde
geen rol. Om die reden is het voor mij moeilijk om aan te zien hoe D66
thans de heldenrol in Irak opeist. Men spreekt zelfs van Pechtold als
voorzitter van de onderzoekscommissie. Dat gaat niet gebeuren. Iemand
die zelf in een oorlogskabinet heeft gezeten, gaat niet datzelfde
kabinmet onderzoeken. Slager, laat iemand anders uw vlees keuren.

Gelukkig voor D66 heeft de (vooral jonge) kiezer geen goed geheugen.
Dementia praecox politica. Bij de volgende verkiezngen zijn deze zaken
alweer lang geleden. Daarom vind ik het leuk ze af en toe toe te noemen.
Its an appalling job, but somebody 's got to do it.

Mooie zondag.