Wat betekent '1984' ?

Thu Dec 31 11:53:36 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Cees Binkhorst <ceesbink at XS4ALL.NL>,
> Naar mijn mening heeft het net zoveel zin om met Jehova's in discussie te
> gaan, als met jou over Geel en nu weer Hermetica.
                              ^^^^^^^^^^ Het is *hetzelfde* onderwerp !

  Ik zeg alleen maar waar *anderen* heimelijk mee bezig zijn. Zelf ben ik
  hier niet mee bezig - ik heb echt wel andere dingen aan m'n hoofd.

  Neemt niet weg dat het *vrij ernstig* is. Ik vind dat mensen *zelf* mogen
  bepalen wat ze denken en welke keuzes ze maken. Velen denken evenwel dat
  wat hen door anderen wordt gesuggereerd en maken de keuzes die reeds door
  anderen voor hen gemaakt zijn. En ze hebben het niet eens in de gaten...
  ze weten zelfs niet *wie die anderen zijn* en *dat ze er zijn* ! Ze kennen
  de betekenis van hun gedachten en keuzes zelfs niet - want ook die worden
  voor hen *verborgen* gehouden. Geen wonder dat het zo'n wanboel is.

  How about this...
  In D66 worden momenteel *collectief* nieuwe Kamerleden 'opgeleid' (wat
  zouden ze zoal leren ?), deze komen dan *collectief* op een advieslijst te
  staan, vervolgens worden ze *collectief* kandidaat en worden ze *collectief*
  gekozen - en dan gaan dan in de Kamer 'namens D66' pleiten voor het *indi-
  vidu* en dat elk Kamerlid eigenlijk *individueel* zou behoren te worden
  gekozen... Maar dit geldt kennelijk *niet* voor henzelf. Kwestie van een
  paradoxje.

  Wel, dit is wat '1984' betekent. Vanmorgen had NGC hier nog een kort
  filmpje over voor kinderen (!) waarin exact hetzelfde werd opgemerkt als
  door mij hier de afgelopen dagen.