Wat betekent '1984' ?

Tue Dec 29 12:17:30 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Cees Binkhorst <ceesbink at XS4ALL.NL>,
> Er is een mooie Hermetische (staats)bibliotheek in de buurt van de
> Westerkerk. Wordt gerund door de dochter van de Stichter (ex-plastic
> servies koning).

  Kijk, daar heb je het al...
  Ik heb de twee standaardwerken over het Hermetisme uit de gewone bieb
  gehaald (niveau daarvan is uiterst bedroefend: het gaat over helemaal
  niets) en uit de Amsterdamse UB de Orthomoleculaire bijbel van Pauling
  (idiote psychiatrie met voedingssupplementen). Neen, aan mij is dit
  beslist niet besteed. Het meeste lees je niet in boeken, trouwens.
  Het meeste kan je gewoon om je heen zien nadat je anders hebt leren
  kijken.

  Momenteel kijk ik 'Twin Peaks' weer eens terug. Oh boy, oh boy - wat
  trekt daarin voor ellende allemaal voorbij - ellende die vrijwel iedereen
  ontgaat en die iedereen de hele dag door om zich heen zou kunnen zien.
  Ook wel grappige dingen: ik weet nu waarom een yogi op z'n hoofd staat
  (omdat de Kleine Hond noordelijker staat dan de Grote Hond en de
  eerste, Apollo, staat voor het lichaam en de tweede, Mercurius, voor
  de geest). Wie op z'n kop staat, ziet de Dode Hond derhalve rechtop.

  Ik heb en passant trouwens ook de Hermetische betekenis van Immigratie
  gezien (eindelijk weet ik waarom daar niet over gesproken mag worden).
  Het is raar dat zoveel issues in de politiek heimelijk over astrologie
  gaan... Orwell had volkomen gelijk. Begrijp nu waarom Reagan een astro-
  loog in dienst had.

  Antid Oto <aorta at home.nl>,
> Hermetische betekenissen kun je niet zien,

  Jahoor. Je kan ze gewoon zien. Ze worden geinduceerd in je hoofd en
  daardoor kan je ze zien. Probleem is dat de meeste mensen niet weten
  wat er in hun eigen hoofd gebeurt, dat de Hermetische betekenis van
  iets hen daardoor ontgaat en dat deze doorgaans het omgekeerde is van
  de materiele betekenis die men weer wel ziet. Daarom zijn ze heel
  gemakkelijk met Hermetische betekenissen te manipuleren (en dat dan
  ook worden). Iemand meent iets te denken maar denkt eigenlijk exact
  het tegenovergestelde zonder dit zelf te beseffen. Het Satanisme is
  een geloof dat iemand aanhangt zonder het zelf te weten. De meeste
  van ons zijn dus Satanisten.

  Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>,
> Ik vind 'Descartistisch' wat hermetisch...

  Alchimie bestaat uit *2* stappen: 'Solve' en 'Coagula'...
  Wat Descartes beweerde is de *eerste stap* van de alchimie (Solve):
  het scheiden van de tweekoppige hond Orthos door Herakles in Mercurius
  en Apollo, geest en lichaam. In de tweede stap komen ze weer bij elkaar
  (Coagula). Of Descartes dit zelf ook zo zag, is weer een andere zaak...
  Aangezien Herakles voor de Mens(heid) staat, moest Herakles in zijn
  Werken de alchimie onder de knie krijgen (en daarbij mocht hij geen
  hulp van anderen aanvaarden - wat ik hier doe, mag eigenlijk niet).