Advocaat wraakt rechter in zaak Laura

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Tue Dec 22 22:24:45 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja, perfecte move. Maar de Wrakingskamer heeft het verzoek niet toegewezen,
helaas.
De brief van de grootouders, vandaag in de Volkskrant, gelezen? Geeft
precies aan waar de schoen wringt.
Jeugdzorg - één groot drama. Dit verhaal is geen toeval, er zijn er
honderden, duizenden....

Brief grootouders Laura Dekker:

Onze kleindochter, Laura Dekker, was enkele dagen vermist en dook gisteren
op op Sint-Maarten. De waarheid is dat zij ten onder gaat aan de Jeugdzorg.
Als bezorgde grootouders hebben we hier lang over gezwegen, maar we kunnen
ons nu niet meer stilhouden, omdat we bang zijn dat als de Raad van de
Kinderbescherming zo door blijft gaan, Laura straks helemaal kapotgemaakt
wordt.

Wij hebben Laura, sinds de bemoeienis van Jeugdzorg, in een paar maanden
zien veranderen van een ondernemende en positieve tiener in een meisje dat
een schild om zich heen heeft gebouwd en totaal geen vertrouwen meer heeft
in de volwassenen. Laura wordt uitzicht gegeven op het doorgaan van haar
wereldreis, mits zij voldoet aan een aantal voorwaarden – die zijn allemaal
na te lezen op de website van Laura.

Als grootouders vonden we dit een redelijk uitgangspunt. De rechter stelde
dus dat haar wereldreis niet onmogelijk is, mits voldaan aan de door
Jeugdzorg gestelde voorwaarden.

*Meer ervaring opdoen*

Treurig genoeg blijft Bureau Jeugdzorg tot nu toe onduidelijk over de vraag
wanneer aan deze voorwaarden is voldaan. Het zijn voorwaarden met een open
eind. Een voorbeeld: ‘Meer ervaring opdoen in solozeilen’, was een van de
eisen die aan Laura werden gesteld. De logische vraag is dan: hoeveel meer?
Hierop was het letterlijke antwoord van de toeziend voogd aan Laura en haar
vader: ‘Dat is jullie probleem, daar lig ik niet wakker van.’ En zolang ze
onder toezicht gesteld is – voorlopig tot 1 juli 2010 – mag ze bovendien
niet eens uitvaren.

Hoe lossen we dat op? was dan ook de vraag. Ook dat was zijn probleem niet,
zei de voogd. Deze onverantwoorde uitspraken werden gedaan in aanwezigheid
van Laura.
Er wordt Laura een worst voorgehouden, die zij nooit te pakken zal kunnen
krijgen
Na zo’n gesprek was Laura enkele dagen totaal van slag. Kortom, er wordt
Laura een worst voorgehouden, die zij nooit te pakken zal kunnen krijgen.

Hiermee wordt haar het uitzicht op het doorgaan van haar wereldreis
ontnomen. Tegelijkertijd wordt zij murw geslagen door dwangmaatregelen,
zoals de onder toezichtstelling en het dreigement van een mogelijke
uithuisplaatsing. Dit is niet vol te houden.

*Depressief*

De bezorgdheid van haar vader groeide met de dag. Deze bezorgdheid is ook
uitgesproken bij Bureau Jeugdzorg. Er is niets mee gedaan. ‘Dat is uw
probleem, daar lig ik niet wakker van’, was wederom de reactie. Bij ons is
het inmiddels meer dan duidelijk. Bureau Jeugdzorg geeft niets om Laura, met
als triest gevolg dat Laura is weggelopen. Weer zal Bureau Jeugdzorg alleen
weten te reageren met dwangmaatregelen. Er wordt al openlijk gesproken over
uithuisplaatsing – lees de gevangenis waarin al ruim tweehonderd kinderen
zitten. Niet zo vreemd dat je als 14-jarige depressief wordt van dat
vooruitzicht en op de vlucht slaat. De

Raad voor de Kinderbescherming heeft al meegedeeld dat Laura uit huis
geplaatst zou worden, zodra ze terug is in Nederland. Dat is de enige
oplossing die de Kinderbescherming kan bedenken.

Noemen ze dit hulpverlening? Er zijn zo veel andere mogelijkheden om haar
echt te helpen. Laat haar een jaar meevaren met de Stad Amsterdam, de
clipper die voor de VPRO-televisie dezelfde tocht rond de wereld maakt als
Charles Darwin ruim 150 jaar geleden met de Beagle. Daar zijn genoeg
volwassenen aan boord om haar te helpen met het onderwijs.Ze mocht niet naar
zee om haar bestwil, maar nu gaat ze aan Bureau Jeugdzorg ten onder.

Op 22 december 2009 21:51 schreef Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl> het
volgende: