Darwin vs. Klimaat

Fri Dec 18 10:35:33 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
> hebben onze klimaatfundamentalisten zich wel eens massaal uitgesproken
> over het feit dat de mens de *enige* oorzaak van klimaatverandering
> zou zijn?

  Eerst moet men weten wat men onder klimaat verstaat (het lijkt vaak
  alsof het een ander woord voor 'temperatuur' zou zijn). Vervolgens moet
  worden vastgesteld op welke tijdschaal het zou veranderen (het lijkt er
  op alsof dit jaarlijks het geval zou zijn) en vervolgens of dit een oor-
  zaak heeft (niets heeft een oorzaak) en zoja, is die oorzaak dan de
  mens ?

  Klimaatfundamentalisten hebben niet veel op met de natuurwetenschap.
  Op de middelbare school kregen we bij aardrijkskunde iets over het
  klimaat. Dan ging het om wereldkaartjes met jaar-isothermen, jaarlijkse
  neerslag en zo en aan de hand daarvan ging het over woestijnen, tropisch
  regenwoud en meer van dat soort gein. Toeval wil dat ik ondermeer in de
  meteorologie ben afgestudeerd en op college krijg je kaartjes met daarop
  isobaren in plaats van isothermen. Ik vraag me af wat klimaatfundamenta-
  listen van dergelijke kaartjes zouden vinden (zouden ze weten wat een
  isobaar is ?). Het zou me niets verbazen als een klimaatfundamentalist
  zou denken dat wind waait van hoge temperatuur richting lage temperatuur
  of van hoge luchtdruk naar lage luchtdruk.