Reizen per OV-chipkaart wel degelijk geregistereerd

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed Dec 2 20:17:52 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Ik kan volledig met je meevoelen. Als forens tussen de Zaanstreek en
Amsterdam - C. heb ik een Jaartrajectkaart waar ook een OV-chip in zit. Ik
weiger stelselmatig om deze kaart voor de lezer in de tram te houden. Als
men mij wil controleren in de tram dan stuurt het GVB maar een brigade blauw
geüniformeerde bijna pensionado's de trams langs (zoals ze wel vaker doen)
en ik laat braaf mijn kaart zien aan een levende kaartlezer (de conducteur
of trambestuurder). Bij NS is het nog niet aan de orde. Het enige waar ik de
chip voor gebruik is als sleutel om die maffe poortjes van de Metro open te
krijgen. Hier wordt ik dus gedwongen om mijn verplaatsingen bekend te maken
aan een "Big Brother" computer. Gelukkig kan ik CS-Koningsplein nog normaal
in de tram afleggen zonder de onzin van chiplezers en de overheid die mee
(kan) kijken hoe laat je waar naartoe gaat.

Ernst Debets/
Zaanstad