Jeetje. Nu wil tante Els ook... :)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Aug 31 13:14:30 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://weblogs.nrc.nl/youp/2009/08/29/familieruzie/

"zaterdag 29 augustus 2009 door nrc.nl
Familieruzie

Mijn tante Els is 94 en zwaar dement. Regelmatig neemt ze haar gebit
uit haar mond en zet dat op haar hand. Ze laat haar gebit dan
zogenaamd praten en gaat er fel mee in discussie. Omdat mijn tante
doof is schreeuwt ze nogal. De andere bejaarden dommelen hier meestal
gewoon doorheen. Soms zegt er een dat ze niet zo moet hard moet
praten.

Dan geeft mijn tante haar gebit de schuld en zegt ze tegen de nylon
tanden dat ze niet zo moeten schreeuwen omdat de andere oudjes er last
van hebben. Haar gebit ontkent dat en krijst dat ze zelf niet zo hard
moet praten. Dan wordt het pas echt hommeles. Deze ruzie tussen mond
en gebit kan eindeloos duren. Meestal komt er een verpleegkundige met
de oplossing door de prothese terug in haar mond te plaatsen. Dan
klaagt ze een tijdje dat ze haar gebit kwijt is en dat ze nu niemand
heeft om mee te praten.

Nu is er een groot conflict in mijn familie ontstaan. Tante Els wil
namelijk op reis. En niet zomaar op reis, ze wil op haar waterscooter
de wereld rond. Haar kinderen vinden het een geweldig plan. De
waterscooter was altijd moeders lust en leven. Als iemand de kinderen
op de gevaren wijst dan zeggen zij dat diegene niet moet zeuren.

Wat is nou een mooiere dood dan op je 94ste te sterven op volle zee?
En dat nog wel tijdens het uitoefenen van je grote hobby. Schitterende
euthanasie noemt haar oudste zoon het. Haar dochter wuift sowieso alle
bezwaren weg. Haar moeder is oud en wijs genoeg!

Tante Trui, de zus van tante Els, is net als het bejaardenhuis fel
tegen het avontuur van haar zus. Ze zegt dat de kinderen zo
enthousiast zijn omdat ze de zinloze bezoekjes aan hun oude moeder beu
zijn. Daarbij is de moeder vermogend en vooral haar tweede zoon, die
stevig getroffen is door de economische crisis, kan zijn erfdeel goed
gebruiken.

Dit alles verklaarde tante Trui tegenover Daphne en Katja in het
nieuwe televisieprogramma De tafel van 5 waar ze gisteravond de
actuele gast was. Ze had liever bij Andries en Tijs gezeten, maar daar
zat de advocaat van tante Els al.

Andries opperde dat het waarschijnlijk Gods wil is om de oude demente
vrouw Zijn oceanen op te sturen. De geriater van tante Els zat bij
EenVandaag, terwijl Netwerk de directeur van het bejaardenhuis op
bezoek had. In Nova zat de geriatrisch gedragsdeskundige die zowel de
maatschappij als tante Els begreep. NRC liet een bejaardenpsycholoog
aan het woord, de Volkskrant twee ervaren waterscooteraars die bang
zijn dat tante Els de werkelijke gevaren onderschat en de Telegraaf
interviewde een sluiswachter die tante Els al drie keer geweigerd
heeft. In het AD stond een gesprek met de hoogbejaarde Willem Platvink
die op zijn waterscooter de wereld al twee keer rond geweest is. Hij
deed dit de laatste keer toen hij 89 was.

Dus hij heeft een kans om zijn record kwijt te raken aan tante Els.
Met 94 is zij veruit de oudste en ook nog eens de eerste vrouw. Het
waterscooteren is vooral een mannenaangelegenheid.

Wat ik er van vind? Ingewikkeld. Ik ken mijn tante te goed om er
objectief over te kunnen oordelen. Belangrijk om te weten is dat mijn
tante, haar drie broers en twee zussen geboren zijn op het water. Hun
ouders waren beurtschippers. Op hun boot stonden steevast drie
waterscooters en als de kinderen even niks te doen hadden dan ravotten
ze met die dingen op de rivier. De familie is een echt
waterscootergezin met een afgevulde prijzenkast.

Als het tehuis tante Els daadwerkelijk gaat tegenhouden dan wil ze
gaan verhuizen naar een bejaardenhuis in Emmeloord. Die zouden geen
bezwaar hebben. Het tehuis in Emmeloord zelf ontkent dit en wil eerst
wachten tot tante Els zich meldt. Maandag dient het kort geding. Tante
Els zal daar zelf niet bij aanwezig zijn, maar haar gebit zal na
afloop optreden als woordvoerder.

:)