Laura en ouders met advokaat aanwezig bij rechtzaak

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Mon Aug 24 18:12:49 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.ad.nl/binnenland/3445211/Kinderrechter_beslist_over_gezag_ouders_zeilster.html

Rechter beslist over gezag ouders Laura
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in
Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders
moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.
afbeelding vergroten Laura Dekker met haar trouwe hond Spot. FOTO ARIE KIEVIT
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen
het plan voor de twee jaar durende reis.

Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de
zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt. De zaak is
aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. Het is nog
onduidelijk of de kinderrechter maandag of dinsdag uitspraak doet.

De kinderrechter in Utrecht spreekt maandag met Laura, haar ouders,
medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau
Jeugdzorg. De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar
melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de
Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongster zeiler ooit is
die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op
1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en
e-mail.

De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de
13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura
niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar
moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.

Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een
unieke zaak. ,,Het is een hele heftige maatregel waar nu over wordt
beslist.’’