Kinderen komen om bij brand Kampen

Thu Aug 20 12:16:23 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou nou...

Kijk eens naar de tekeningen in de kranten vandaag:
als ratten in de val,
zelfs een slaapkamer achter de 1e, ver van het trapgat, zonder raam.
Ongetwijfeld zijn de ouders liefdevol en niet godsdienstig principieel tegen
brandpreventie, dan zou onwetendheid over snelheid en sluipmoordende van
huisbrandrook en daardoor ontbreken van rookmelder, brandwerende deuren en
beoefende vluchtwegen toch medeoorzaak zijn.
Zonder dramatisch te doen durven branddeskundigen vandaag te wijzen op de
noodzaak van brandladders, zeker op zolders, en het beoefenen van de
vluchtwegen. Hoe een kind van 4 en zeker van 1 dat redden, meldden ze niet.

In mijn vorige kinderrijke woonwijk, met platte daken en geen enge zolders,
hadden de meeste ouders brandladders en rookmelders. Standaard waren de
deuren er brandvertragend. Niet iedereen is onwetend.
Ook daar leefde iedereen mee met een razendsnel uitslaande brand die een
woning total loss maakte. De daar ook nog jonge kinderen vluchtten er toen
gelukkig makkelijk.

Meeleven met de ouders en andere kinderen ho0eft niet te betekenen dat
mensen hun ogen moeten sluiten voor risico´s en preventie. Dat geldt
overigens voor veel meer zaken, lees gisteren bijvoorbeeld over de
politieklacht over het verbergen van rapporten over niet geisoleerde
elektrische systemen in auto´s, waardoor mensen onnodig overlijden nadat
auto´s te water geraken (deuren en ramen blokkeren, politie gebruikt nu zelf
Amerikaanse sloten die ze in auto's lieten zetten, geheimhouding welke
merken levensgevaarlijk zijn dwongen de autoimporteurs af).

Fritz van Rikxoort