Kinderen komen om bij brand Kampen

Wed Aug 19 20:48:40 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zie nog niets in een wetsvoorstel, Henk,

Anders dan algemeen t.a.v. brandpreventie e.a. veiligheidszaken.
Helaas wordt vaak een afweging gemaakt om dubbeltjes te besparen t.k.v.
slachtoffers. Als meer schapen tegelijk verdrinken, dempen we pas putten.

Of grote gezinnen hun geloof en voortplanting afwegen tegen de extra kosten
om risico's voor de individuele kinderen te beperken, zou ik niet weten, ik
ben bang dat de focus op veiligheid in het algemeen niet zo groot is. Zelfs
de overheid bekeurt liever gemakkelijk onzin dan echt op te treden tegen
gevaarlijke situaties.

Ik kan me wel voorstellen dat de rechten van het kind op veel punten nog
eens nader gespecificeerd worden. Niet alleen opdat ouders vaker kunnen
weten waaraan hun verantwoordelijkheid getoetst zou worden, zodra dat
opportuun is, maar ook om hen te helpen.

Het gekke is dat bijvoorbeeld bij gebruik door meer personen van ruimten wel
preventief getoetst wordt aan brandveiligheid e.d., denk aan (semi-)
openbare ruimten, en dat in veel situaties volwassenen verplicht worden
zichzelf te beschermen, maar dat kinderen in het algemeen niet zo goed
beschermd worden door de bemoeizucht van politieke partijen. Voorbeelden te
over, ook in het verkeer. Of denk is aan de ongezonde benauwde lucht in veel
oudere schoolgebouwen en de smerigheid door bezuinigingen op hygiëne.

Dus je hebt daar zeker een punt, Henk. Maar dat geldt algemener:
prioriteiten stellen is de slechtste kant van de overheid en
volksvertegenwoordiging: scoren om kiezersgroepen te binden is makkelijker.

Fritz van Rikxoort