Swineflu: Een Mexicaanse Hond

Wed Apr 29 19:53:24 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joris van den Wittenboer <jwittenboer at HOME.NL> over het woord 'meander'
>waarom gebruikt men in een engelse film een nederlands woord om anderen
>te 'bedonderen'?

 Ik, daarop, eerder,
>Het gaat om dat 'ander' in 'Meander' en dat laatste heeft iets met de
>hersenen uitstaande.

 Ik heb even gekeken waarom dit zo is (ik wist dat het zo was maar niet
 waarom)...

 Als men wat rondgoogelt dan vindt men dat een Meander staat voor een
 labyrinth. Het oer-labyrinth is het labyrinth van koning Minos en de
 tekening daarvan is gebaseerd op het menselijk brein. Vandaar dat Theseus
 daarin afdaalde, op zoek naar de Minotaurus (al zijn angsten) en deze
 versloeg. Oftewel: het gaat om een metafoor, om een Hermetische betekenis,
    http://en.wikipedia.org/wiki/Labyrinth
    http://en.wikipedia.org/wiki/Meander_(mythology)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Minos
    http://en.wikipedia.org/wiki/Minotaur
    http://en.wikipedia.org/wiki/Theseus#Minotaur
    http://images.google.com/images?q=labyrinth+brain
 Kijk maar op,
    http://en.wikipedia.org/wiki/Labyrinth#Ancient_labyrinths
 daar staat,
    The labyrinth is the referent in the familiar Greek patterns of the
    endlessly running meander, to give the "Greek key" its common modern
 Even verder staat het Hakenkruis (daar issie weer) als labyrinth.