Twee D66-stellingen over Europa

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Apr 24 12:23:13 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 24 april 2009 09:33 heeft w.t. jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De Nederlandse economie is ten zeerste gebaat bij een grote europese markt,
> waarin geen handelsbelemmeringen bestaan in de vorm van tarieven en
> kwantitatieve beperkingen. Daarvoor is een sterk Europa nodig (Neelie Kroes)
> en daarmee wordt, cq blijft Nederland sterk. De belangen lopen dus parallel.

Dit nu is dus onzin, Tjerk.

Kijk, Nederland is er kennelijk in geslaagd zich volstrekt afhankelijk
te maken van die grote europese markt, en juist dat is een bedreiging
!! Net zoals een heel gebied ophangen aan mono economische motoren,
die bij sluiting volstrekt plat komen te liggen, is dat een keuze die
mss beter niet gemaakt kan worden. De kracht zit ´em in wat eveneens -
volstrekt evenredig - de zwakte is. Hoezo ´sterk´ ?

Dat ´sterke´ Nederland is dus al te zeer afhankelijk, en juist
daardoor zwak. Ja, en dan ben je totaal afhankelijk van een ´sterk´
Europa. Maar opnieuw, een zwakte bod.

Komt daar, om wat voor reden dan ook de klad in, ben je de pisang !!
Hoe ´sterk´ of Nederland, of Europa dan ook is.

Wat verhinderd Nederland om echt goede keuzes te maken en de risico´s
te spreiden?
En, dus echt *sterk* te worden? I.p.v. de zwakte steeds opnieuw moeten
benadrukken, en of je strop in een samenwerking te steken waar men
uiteindelijk geen (enkele) controle over heeft?

Henk Elegeert