Pechtold en Van Mierlo voorzien zakenkabinet

Thu Apr 23 17:12:47 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Vrij Nederland
Datum: 21 april 2009

Pechtold en Van Mierlo voorzien zakenkabinet

D66-leider Alexander Pechtold en D66-oprichter Hans van Mierlo houden er
rekening mee dat Nederland na de volgende verkiezingen moet worden
geregeerd door een zakenkabinet. Dat zeggen ze deze week in een
dubbelinterview met Vrij Nederland.

Door de opmars van Geert Wilders is straks misschien alleen een vier - of
vijfpartijenkabinet mogelijk, stellen ze. Hans van Mierlo: 'Ik voorspel
dat er electoraal een onoplosbare situatie ontstaat. Het zou wel eens
kunnen dat het land onregeerbaar wordt.'

In die situatie zou een kabinet onder leiding van bijvoorbeeld Alexander
Rinnooy Kan of Herman Wijffels uitkomst kunnen bieden, aldus de twee
D66-prominenten. Alexander Pechtold. 'Ik ben er nog niet over uitgedacht
maar het zou tot de mogelijkheden behoren.'

D66-leider blijft in de Kamer

Pechtold zal tot zo'n kabinet zelf niet toetreden. 'Ik heb me in elk geval
voorgenomen om niet het kabinet in te gaan maar in de Kamer te blijven. Ik
vond dat destijds van Bolkestein al een goede keus.'

Pechtold: 'hardere strijd' in de oppositie

D66 heeft tot nu toe 'naast' het kabinet oppositie gevoerd. Vanaf nu zal
de partij vaker de confrontatie zoeken. Pechtold: 'De herziening van het
regeerakkoord vond ik zo visieloos, zo teleurstellend, dat we besloten
hebben de komende twee jaar harder de strijd aan te gaan. Ik wil laten
zien wat we wel kunnen en moeten doen aan de grote kwesties van deze tijd:
de arbeidsmarkt, de woningmarkt, duurzaamheid en energie, kennis en
onderwijs, en het verbindende thema: de hervorming van de democratie'.

In 2006 was einde D66 nabij

Verder spreken Pechtold en Van Mierlo over de onverwachte herrijzenis van
hun partij. Aan de vooravond van de verkiezingen van 2006 vreesden ze
beide dat het einde was aangebroken.

Van Mierlo: 'Dat hield ik voor zeer wel mogelijk, en ook niet voor
onrechtvaardig.'

Pechtold: 'En ik dacht op dat moment: liever geen zetel dan maar een
zetel. Wat kon ik nou in mijn eentje bereiken? Als dat was gebeurd, had ik
zo snel mogelijk aan het congres gevraagd: zeg het maar.' Het is de eerste
keer dat Pechtold en Van Mierlo samen een interview geven.

--------
(c) 2009 Weekbladpers