Rechter maakt wetten?

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Apr 4 17:17:36 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,

volgens mij is wetgeving pas betuttelend als het het doel heeft mensen
gezonder of 'moreler' te doen leven. En dat morele komt dan vaak ook
nog eens voort uit een beperkt wereldbeeld van een conservatieve
groep, dat zo nodig op de hele samenleving moet worden geprojecteerd.

Het rookverbod heeft echter als doel de gezondheid van *anderen* te
beschermen. Is daarom van een hele andere orde.

Tabaksaccijnzen zijn daarentegen wel weer zeer betuttelend. Maar die
vinden zelfs de meeste rokers terecht. Schiet mij maar lek...

Groeten,
Mark Giebels