Middelkoopgate: Nederlandse troepen Uruzgan slaan aan het muiten

Sun Sep 28 17:35:04 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat van jouw omzeilingen van de inhoud:

"Is dit nou een pleidooi voor het aanvaarden van gezag?
Ik heb er niets mee (anti-autoritair) en vind het wel oké dat Middelkoop aan
de poten van de krijgsmacht zaagt. Dat moet hij vaker doen. Weg met de
troepen in uruzgan. Weg met autoritaire bevelsstructuren."

"Gezag, kameraadschap... is het leger niets voor jou? Kicken op uniformen
enzo.. echte mannen met snorren."

"Wat minder gezag in het leger kan geen kwaad. Wat ik van mijn diensttijd
(jazeker) nog weet is dat er nogal kadaverdiscipline heerstte. Lijkt me
sterk als dat nu met ons professioneel leger nu niet het geval is."

[De recente "muiterij" toont juist professionalisme en geen kadaverrol,
 helaas leidde het niet eigengereid mogen gebruiken van geweld
 en het ontbreken van militaire steun in Zrebrenica tot 8000 doden.
 Maar het is geen oplossing militairen zelf te laten beslissen over inzet,
 de fout in Zrebrenica lafg per definitie bij de politiek.]

Als voorzitter van de VVDM heb ik zeer gepleit tegen intimidatie en geweld
nota bene binnen de krijgsmacht, door foute disciplineringsmethodes.

Als lid van de Maatschappelijke Raad voor de Krijgsmachtheb ik jarenlang
mogen mee-adviseren in dat adviesorgaan van de minister van defensie
over alle manieren om het leger te vermaatschappelijken
(de VVDM deed sinds 66 niet anders trouwens)
dus over normale omgangsvormen buiten het gevecht
en over vrouwen en homo's en etnische minderheden enzovoort,
en uiteindelijk een beslissende rol mogen spelen in het spoedtegenadvies
tegen de commissie Meijer, om de dienstplicht wel af te schaffen,
wat de kamer ook snel tegen advies Meijer en wil regering deed.

Staatscourant kopte: "MRK veegt vloer aan met commissie Meijer",
ik ben er trots op en blij dat de diensplicht ogeschort is,
want lang niet iedereen is geschikt onder noodomstandigheden geweld te
gebruiken en een plicht de wapens op te pakken en zulk werk te doen absurd.
het zou net zo absurd zijn een dienstplicht bij de politie in te voeren,
of bij de brandweer, of gezondheidszorg, of onderwijs.
Een fatsoenlijke samenleving zorgt voor goede arbeidsvoorwaarden
en dan kiezen de jongens en meisjes zelf wel hun beroepen en carrières.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat ik liever politie en leger heb dan
anarchie en de vrijheid om ons allemaal te bewapenen, rechts van
"sterksten", en dat neemt niet weg dat ik ben voor gezagslijnen en zo voor
indamming en verankering in onze democratische machten van het
geweldsmonopolie dat in handen van politie en militairen ligt.

Fritz van Rikxoort