Middelkoopgate: Nederlandse troepen Uruzgan slaan aan het muiten

Sun Sep 28 13:22:21 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Hein,

Ik heb die trotskisten bij de VVDM kaltgestelt,
omdat ze de VVDM in de tang hadden (steeds nieuwe lichtingen),
opdat de gewone en actieve jongens weer echt als kameraden
konden werken aan de heropbouw van de VVDM als soldatenvakbond.

Anti Doto is bij uitstek het voorbeeld van een dogmaticus
die de verantwoordelijkheid voor de randvoorwaarden en uitvoering
niet kan scheiden van de goede of slechte uitkomst van
goede of slechte meer of minder democratische besluitvorming.

Ik baal oprecht als democraat bij welk onderwerp dan ook
waarin ik goede echte democratische besluitvorming wil
en goede echt democratisch gelegitimeerde uitvoering
binnen strikte voorwaarden van grondrechten en rechtszekerheid,
in een hoek van de oorspronkelijke besluitvorming gezet te worden.

Het is goedkoop en populistisch en absolutistisch
om elk zindelijk gesprek over uitvoering en randvoorwaarden
terug te voeren op verdachtmaking van bij een kamp te horen.

Ik ben geen militair, absoluut gezagmijdend, privé anarcho-liberaal,
maar voel me als kiezer en soms als (semi-)politicus verantwoordelijk
voor ordentelijk en rechthebbenden rechtdoend democratisch verkeer.
Dus ook als ik niet oud ben, niet jong, niet fiets, niet zwanger,
praat ik mee zonder persoonlijke voor- of afkeur, of ongeacht deze,
over economie, onderwijs, pensioen, kinderopvang, fietspaden, enzovoort.

Kennelijk ligt alleen het overheidsgeweldsmonopolie net als het milieu
bij sommige dogmatici zo gevoelig, dat elk gesprek leidt tot
absurdismen dat met kapitalist, politie-agent of militair moet zijn,
als je niet zwart-wit tegen liberalisme, politie en een leger bent.

In militaire dienst waren soldaten volwassener, soms anit-militaristisch,
maar wel des d'66 en VVDM (ook uit D66) pragmatisch;
gegeven de (foute) besluitvorming kun je aan belangenbehartiging doen,
zoals je belasting betaalt en boetes die te hoog en zelfs onterecht zijn.

De denkwijze van de Anto Doto's is te simplistisch:
wie belasing betaalt is kapitalist want werkt mee,
wie consumeert is anti-milieu,
maar alleen bij defensie is het bon ton zo te praten,
want bij andere onderwerpen keert ieder zich van de onzinspreker af.

Fritz van Rikxoort