Geheime geschiedenis van de wereld

Sun Sep 28 12:47:49 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>,
>Kan het zijn, Marc, zal eens kijken naar die decors,

Mijn schoonzus werkte ooit bij Nova en ontkende het. Ze maakt nu 'Andere
Tijden' bij de VPRO (er komt een documentaire aan over de aftocht uit Iraq
vergeleken bij die uit Vietnam) maar van het herschrijven van de geschiede-
nis (ze studeerde geschiedenis) wil ze niets weten... Toch wijst zowaar de
titel van het eigen programma in die richting...

Wij moeten denken dat NOVA staat voor NOS+VARA - maar een 'nova' is een 'nieuwe
ster' (nieuwe Zon) en de 'Nieuwe Zon' waar het liberale volk het voortdurend
over heeft is toch echt Sirius.
Vorig jaar stond in het VPRO-programma 'Zomergasten' voortdurend Sirius boven
een zee te schijnen. Sirius begreep ik maar die zee kon ik destijds niet
plaatsen. Maar nu dus wel: elke week zit er een *andere gedaante* (andere
gast) voor die zee. Het ging dus over Proteus. Dit jaar was die zee er meen ik
ook... maar ik keek er niet meer naar... elke keer iets anders is elke keer
hetzelfde.
We komen domweg niet van Pharos af: Sirius boven de zee staat immers voor de
Vuurtoren van Pharos (en Proteus woont op Pharos). De kijker zit derhalve
*uren achtereen* naar de Vuurtoren van de Vrijmetselarij te kijken - maar men
heeft dit dus niet door. Men denkt dat er iemand geinterviewd wordt... neen,
men wordt gehypnotiseerd. Zodat men de werkelijkheid niet meer ziet. Welkom
in de wereld van Winston Smith...

't Is steeds hetzelfde: als men het eenmaal ziet, is er geen bal meer aan -
dan is het vreselijk voor de hand liggend. Probleem is dan ook de eerste stap
te maken: de code te zien in triviale dingen waarmee men geconfronteerd wordt.
Vervolgens beseft men dat men tot dat moment door de Dode Hond gehersenspoeld
werd.

Die Spreeksteen gisteren zag ik overigens meteen. Degenen die daar zodirect
naartoe gaan, worden eveneens gehersenspoeld... Vandaar dat de Jonge Demo-
craten met hun Zonsverduistering-site weer op de eerste rij zitten. Vandaar
dat het een prijs kreeg als iets 'vernieuwends'. Neen, het is zo oud als ik
weet niet wat.

De Duvel is oud.
Hij doet zich slechts anders voor...