Inflatievrije valuta: alternatieven voor Dollar en Euro ?

Sat Sep 27 16:27:57 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op,
   http://weblogs3.nrc.nl/opklaringen/2008/09/27/failliet-ultra-kapitalisme-moet-gevolgen-hebben-in-nederland/
staat vandaag,
   De Amerikaanse dollar is wettig betaalmiddel; door overheidsingrepen
   wordt voorkomen dat meer solide alternatieven, zoals de Liberty Dollar,
   voet aan de grond krijgen.

Hier had ik niet eerder van gehoord. Dus maar even gekeken op,
   http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Dollar
   http://www.libertydollar.org
en,
   http://en.wikipedia.org/wiki/Ithaca_Hours
   http://www.ithacahours.org
   http://en.wikipedia.org/wiki/Complementary_currency
   http://www.complementarycurrency.org/ccDatabase/les_public.html

Is dit wat (afgezien van de naam, dan) of juist niet ? Is dit niet iets voor
Europa (of bestaat bij ons al zoiets om onder die vreselijke Euro uit te
komen) ? In de jaren 1920-1930 hadden we in Europa dergelijke valuta ook.

Ergens vind ik dit wel aardig... en als de boel inderdaad klapt, dan blijven
dit soort zaken in elk geval overeind. De Euro is op een grote mislukking
uitgedraaid; aangezien politici de Gulden niet opnieuw willen invoeren en in
het wilde weg in hun heilige oorlog tegen de terreur van alles en nog wat
willen gaan registreren, kan er wellicht buiten de Staat om iets gebeuren...