Middelkoopgate: Nederlandse troepen Uruzgan slaan aan het muiten

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 27 14:35:15 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/9/26 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>:
> Hear Hear, Henk,
>
> Te vaak, te lang, onder invloed van te velen
> blijven we gevangen in ideologische richtingenstrijd.

Zo moeten we onszelf nu weer afvragen of een of andere god - hoe
kunnen we überhaupt zonder een leven?? - niet in ´ons´ leven toe
zouden *moeten* laten ?!!? Kerk, is zo blijkt minder van Staat
gescheiden, dan noodzakelijk is in ons zo tolerantie landje.

> Hoe slecht ook, militairen zijn uitgezonden.

Precies, bepaald niet mijn keuze ...

> Zij zijn thuis onmisbaar en ondanks hun bereidheid
> hun leven te riskeren om namens ons geweld in te zetten
> willen zij maximale inzet van regering en parlement
> om hun veiligheidsrisico's te minimaliseren.

Geen woord Spaans bij. Eerder zonden we hen er al eens uit op een
´mission impossible´ met niet meer dan louter speelgoed paffertjes ter
verdediging. Velen - moslims die beschermd hadden *MOETEN* worden,
hebben dat met de dood moeten bekopen.

> De facto zit, ja zit, en niet meer dan zit, er een minister
> op ons dure en voor ons personeel daar riskante defensie-apparaat,
> die nooit zelf een voet in die modder zou willen zetten,
> die losjes blaat vanuit zijn stokoude handboek heilsoldaat,
> nul interesse heeft in zijn soldaten en hun omstandigheden,
> niks heeft met de noodzakelijke gezagsverhoudingen
> inherent aan het geweldsmonopolie met democratische waarborgen
> en inherent aan het waarborgen van de veiligheid van militairen,
> en geen enkel respect en vertrouwen van onze soldaten verdient.

Waaraan zou ie dat moeten ontlenen? Hij legt liever getuigens af van
zijn lafbekkerij dan zich een man te tonen waarin je vertrouwen kunt hebben.

> En wat doen de 150 partijvertegenwoordigers
> wier enige bijdrage is elke echte volksvertegenwoordiger te weren
> en hun partijvriendjes nu of straks regeringsmacht te gunnen?

Zeg het maar:   ;)

> Ze leuteren nonstop over vorm en stijl van vriendjes van tegenpartijtjes
> en zwijgen of blaten ongeinformeerd hun vooroordelen
> zodra burgers die ook nog eens door ons uitgezonden militairen zijn
> het moeilijkste doen tegen al hun eergevoel en beroepstrots in:
> aangeven dat hun regering en parlement onverantwoordelijk speelt
> met de kwaliteiten en veiligheid van onze militairen
> en daartoe waarop ze juist trots waren weigeren: een dienstbevel.

Het ergste wat hen nu nog kan overkomen is zo´n laf brallende officier
die de hele uitzending zelf te kijk zet tegenover de gehele wereld. En de
mogelijk zwakke plekken in de werkzaamheden zelf open en bloot geeft
voor den vijand.

> Let wel: het is normaal als individuele soldaten zo nu en dan weigeren,
> maar een complete groep?

Eens Fritz. Maar let op, *zij* zullen (om deze: insubordinatie) in het
stof moeten bijten.

Niet die 150 die zich weer eens niet voldoende realiseerd wat er nodig is.
Nee, wel leuk op snoepreisje (afgeschermt), om aldaar te horen wat men
graag hoort.

Ook als dat dramatische gevolgen heeft?

Henk Elegeert