Groene, Paarse en Gele periode van D66: Geheime geschiedenis van de wereld

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Sep 26 20:31:20 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Laat ik het verhaal kracht bijzetten:

http://www.nrc.nl/binnenland/article1998928.ece/Opiniepeiling_is_bedreiging_democratie

"
 'Opiniepeiling is bedreiging democratie'
Gepubliceerd: 26 september 2008 12:22 | Gewijzigd: 26 september 2008 13:53
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 26 sept. Opiniepeilingen ondermijnen het vertrouwen in de
regering, het parlement en de overheid in het algemeen.
Tevredenheidsonderzoeken over de politiek kunnen het fundament van de
democratie aantasten.
Minister Donner van Sociale Zaken.   Foto WFA
Minister Donner van Sociale Zaken.
Foto WFA

Dat heeft minister Donner (Sociale Zaken, CDA) gisteren gezegd op een
symposium in Tilburg waarin de 'economie van het vertrouwen' centraal
stond.

Donner richt zijn kritiek niet op peilingen waarbij het aantal
Kamerzetels wordt gemeten als er nieuwe verkiezingen zouden worden
gehouden, maar op de onderzoeken die het vertrouwen in de politiek en
in het kabinet in kaart brengen.

De minister plaatst vooral vraagtekens bij de zeggingskracht van zulke
tevredenheidsonderzoeken. Hij verwees daarbij onder meer naar een
recente peiling van RTL Nieuws waaruit bleek dat 70 procent van de
bevolking geen vertrouwen heeft in het kabinet.

„Ik ben me er van bewust dat ik op mijn woorden moet passen. Je moet
de boodschapper van het nieuws niet de schuld geven en je moet al
helemaal niet overkomen als een lid van het establishment dat de
boodschap van de bevolking volk negeert die zegt ontevreden te zijn."
"

... lees vooral ook de rest, want het is veelzeggend over diens opvattingen.

Uit niets blijkt dat de man in staat is werkelijk het koren van het
kaf te scheiden, al lijkt hij hier een poging te doen. Het
onderstreept echter eens te meer diens eigen opvattingen en verwerpt
daarmee de onwelkome boodschap die uit het onderzoek blijkt.

Arrogantie van de ´macht´?

Henk Elegeert