Middelkoopgate: Nederlandse troepen Uruzgan slaan aan het muiten

Fri Sep 26 17:49:26 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onze (namens ons uitgezonden) militairen
verdienen een in alle opzichten geschikte minister
en overige geschikte besluitvormers en uitvoerders.

Dat is geen pleidooi voor of tegen militairen of uitzending,
wel een randvoorwaarde aan democratische besluitvorming
en aan de uitvoering,
ofwel een voorwaarde aan de uitvoerende macht
en kritiek op de controlerende macht.

Dat de militairen nu niet sec "hun" minister afvallen,
zelfs niet nu hij hen diep in hun hart wel is afgevallen,
betekent niet dat dat geen rol speelt
nu zij ineens zijn gebrekkige gezag naast zich neerleggen
en kwaliteitseisen stellen aan bevelen, materieel enzovoort.

Het lijkt mij te toevallig dat de muiterij samenvalt
met het domme geblaat van een minister die zijn defensie
tot op het bot afvalt en als oninteressant en onbelangrijk ziet.
Hij heeft geeneens tijd zich eens te verdiepen in de voorwaarden
waaraan militairen moeten voldoen, en de hierarchie waarin zij werken.

Fritz